Förslag på sänkning av reklamskatten
Reklamskatten ska sänkas med 20 miljoner kronor 2017 och med ytterligare 20 miljoner kronor 2019. Det föreslår Finansdepartementet i en promemoria som skickas ut på remiss.
Förslagen i promemorian innebär att:
• skattesatsen för annonser i periodiska publikationer sänks från 3 procent till 2,5 procent och för övriga annonser och reklam från 8 procent till 7,65 procent.
• gränsen för återbetalning av reklamskatt för annonser i periodiska publikationer höjs från ett belopp motsvarande en skattepliktig omsättning om högst 50 miljoner kronor per år till 75 miljoner kronor.
• gränsen för redovisningsskyldighet höjs från 20 000 kronor till 60 000 kronor vad gäller reklamskatt för andra än periodiska publikationer.
Vidare föreslås att från och med den 1 januari 2019 ska reklamskattesatserna sänkas ytterligare från 2,5 procent till 1 procent för annonser i periodiska publikationer och från 7,65 procent till 6,9 procent för övriga.
För dagspressen innebär förlagen att skatten sänks i två omgångar samt att det så kallade grundavdraget höjs från dagens maximala belopp på 1,5 miljoner kronor till 1,875 miljoner kronor per år.