Gå direkt till textinnehållet

Förslag på sänkning av reklamskatten

Reklamskatten ska sänkas med 20 miljoner kronor 2017 och med ytterligare 20 miljoner kronor 2019. Det föreslår Finansdepartementet i en promemoria som skickas ut på remiss.

Förslagen i promemorian innebär att:

•    skattesatsen för annonser i periodiska publikationer sänks från 3 procent till 2,5 procent och för övriga annonser och reklam från 8 procent till 7,65 procent.
•    gränsen för återbetalning av reklamskatt för annonser i periodiska publikationer höjs från ett belopp motsvarande en skattepliktig omsättning om högst 50 miljoner kronor per år till 75 miljoner kronor.
•    gränsen för redovisningsskyldighet höjs från 20 000 kronor till 60 000 kronor vad gäller reklamskatt för andra än periodiska publikationer.

Vidare föreslås att från och med den 1 januari 2019 ska reklamskattesatserna sänkas ytterligare från 2,5 procent till 1 procent för annonser i periodiska publikationer och från 7,65 procent till 6,9 procent för övriga.

För dagspressen innebär förlagen att skatten sänks i två omgångar samt att det så kallade grundavdraget höjs från dagens maximala belopp på 1,5 miljoner kronor till 1,875 miljoner kronor per år.
 

 

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.