Dålig rubrik ger sämre spridning
Facebook inför en degradering av artiklar med dåliga rubriker i nyhetsflödet. Sajter som är beroende av klickfiske kommer sannolikt att tappa trafik.
Facebook kommer att införa en ny algoritm som degraderar sajter som ofta postar artiklar med dåliga rubriker så att de hamnar längre ned i nyhetsflödet. Två parametrar kommer att avgöra om en artikel, och sajten den ligger på, ska degraderas:
1. Om rubriken undanhåller information som krävs för att förstå innehållet i artikeln (till exempel ”Du kan aldrig ana vem som snubblade och föll på röda mattan” som undanhåller information om vem som föll).
2. Om rubriken överdriver innehållet i artikeln och skapar falska förväntningar hos läsaren (”Äpplen är egentligen dåliga för dig?!” som vilseleder läsaren att tro att äpplen är dåliga, när de enligt artikeln bara är dåliga för en om man äter för många).
Artiklar med rubriker som innehåller ord som ofta används i klickfiske kommer att nedprioriteras i nyhetsflödet.
Facebook genomförde en liknande förändring av nyhetsflödet redan 2014. Det är oklart om den nya förändringen kommer att påverka svenska sajter.