Chefredaktören kallade DI-journalisterna ”bortskämda”
Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman råkade slinta och skicka ett mejl där han kallade journalisterna för ”bortskämda” till hela redaktionen. ”De är absolut inte bortskämda”, säger Peter Fellman till Journalisten.
Det finns ett internt missnöje med det administrativa systemet Workday bland journalister på Bonnier News. Många menar att det är krångligt, och att det tar tid från ordinarie arbete att rapportera in arbetstid och frånvaro. På Dagens Industri har frågan väckts om man inte kan återinföra en administratör för att hantera rapporteringen. Inför registreringen av nationaldagen (som ju infaller på en lördag och därför ger de anställda en annan ledig dag) dök frågan upp igen.
DIs chefredaktör Peter Fellman skrev förra fredagen ett mejl om detta, som han skulle skicka till redaktionschefen Jonas Jonsson och en person på HR-avdelningen. Men av misstag skickade han det till hela redaktionen. I mejlet stod:
”Hmm, en administratör ska inte behövas, tycker jag. Det här precis som du skriver, [NN], en enkel sak som tar 60 sekunder, men tyvärr är journalisterna bortskämda och fortfarande lite vana att bli uppassade. Den bilden måste också Jonas [Jonasson] dela, helt enkelt höja förväntningarna på vad folk kan göra själva med olika verktyg vi har.”
Reaktionerna lät inte vänta på sig.
– Jag gjorde en klassiker, mejlet låg i en tråd och jag svarade samtliga i stället för de senaste i tråden. Via mobilen dessutom. Klockan 18 en fredagskväll. Det var lite jobbigt faktiskt. Jag fick ägna en del tid åt att förklara mig, säger Peter Fellman.
Tycker du att dina journalister är bortskämda och vana att bli uppassade, som du skrev i mejlet?
– Nej, jag tycker att de är superduktiga. Under den tid vi hade korttidsarbete fick vi stoppa folk från att arbeta mer än 80 procent. De är absolut inte bortskämda.
Varför skrev du så då?
– Vi har historiskt varit bortskämda med administrativt stöd på redaktionen. När vi har minskat kostnaderna har det varit viktigt att behålla så mycket av produktionen som möjligt, alltså så många journalister som möjligt, och då har det administrativa stödet minskat. Jag borde ha formulerat att det handlade om en historisk bild.
Har de rätt då? Är Bonnier News administrativa system krångligt?
– Bonnier News är en stor organisation och det administrativa verktyget Workday ska passa olika delar av verksamheten. Därför blir det också mer komplext. Det är ett väldigt bra system, men det tar lite tid att sätta sig in i. Jag har full förståelse för att det väcker irritation, särskilt om man är stressad och sitter med en deadline.