Gå direkt till textinnehållet

Böter för att ha publicerat bild på sexoffer

Den brittiska tidningen Daily Telegraph ska betala 90 000 pund för att ha publicerat en pixlad bild på den tonåring som sexuellt utnyttjades av fotbollsspelaren Adam Johnson.

Daily Telegraph hade tagit bilden av den 15-åriga flickan från hennes Facebooksida. Enligt brittisk lag är det ett brott att identifiera offer för ett sexualbrott såvida inte personen har avstått från sin rätt till livslång anonymitet.

Trots att bilden var pixlad gick det att identifiera flickan på bilden.  

Daily Telegraph dömdes av en domstol att betala 80 000 pund i böter och 10 000 pund till flickan i kompensation, skriver theguardian.com.uk.

”Som vi klargjorde i domstol, har vi bett om ursäkt utan förbehåll till offret för det lidande hon har orsakats. Bilden borde inte ha publicerats och vi har infört robusta åtgärder för att säkerställa att ett sådant fel aldrig kan hända igen, ” skriver Daily Telegraph i en offentlig ursäkt.

Fler avsnitt
Fler videos