Gå direkt till textinnehållet

Bostadsjournalistiken: från mission till handfasta råd

De specialiserade bostadsreportrarna har försvunnit från dagspressen. Bostadsjournalistiken kretsar i stället kring ekonomi, renoveringar och inredning.

Ord som allmänintresse och allmännyttan används alltmer sällan i samband med bostadsjournalistiken. Det skrivs inte så mycket om boendets sociala och politiska faktorer. Bostadsjournalistiken har i stället dragit mot prisjämförelser, inspirationsläsning och styling.

En som tycker att det inneburit en journalistisk utarmning är Bim Enström, under en tid landets mest välkända bostadsreporter på TV4.

– Jag tycker att det är förfärligt. Att de specialiserade bostadsreportrarna försvunnit från de stora tidningarna är verkligen en försvagning av journalistiken. Bostadsbilagorna handlar numera om att visa upp vackra hem – granskningarna av bostadsfrågorna har försvunnit.

Annons Annons

Bostadsexperten Sverker Thorslund, som bland annat skrivit i Svenska Dagbladet, håller med om att bostadsjournalistiken rustats ner och att särintressen och PR-budskap tagit över journalistiken. Men han har också exempel på undantag, tidningar som fortfarande har en ambitiös rapportering.

Läs mer om bostadsjournalistik i Journalistens papperstidning.
Där berättar vi också historien om när Vår bostad blev två tidningar, Hem & Hyra och Hemma i HSB.
Du kan också läsa om en annan trend i journalistiken: TV-programmen som berättar om renoveringar och byggen.

Prenumerera på papperstidningen här.

 

Fler avsnitt