Betalväggen stoppade upplageraset
Betalväggarna på Norrländska Socialdemokratens och Norrbottens-Kurirens sajter har gett ett resultat som ligger långt över förväntan, både för sajterna och för papperstidningsupplagan.
I slutet av augusti rapporterade flera medier om utvecklingen för NSD och Kuriren. Erik Ranängen uttalade sig försiktigt positivt, och lämnade få siffror som egentligen sade någonting substantiellt.
Men Journalisten har nu fått fram siffrorna som borde få dagspressbranschen att stanna upp. För om Norrbottens Medias utveckling i papperet och på nätet håller i sig och inte är en ren tillfällighet eller en lokal anomali finns kanske här ett räddningsrecept för den svenska regional- och lokalpressen.
Det årliga upplagetappet för NSD och Kuriren har länge legat på mellan tre och fem procent, i nivå med övrig svensk dagspress. Men efter att betalväggarna sattes upp för sex månader sedan har något hänt. Tappet på helårsbasis är 0,8 procent.
– Hade det bara handlat om en eller två månader hade jag inte sagt något om det, men nu har det gått ett halvår och det står klart att vi har lyckats bromsa tappet. Orsaken är betalväggarna, jag kan inte se någon annan förklaring, säger Erik Ranängen till Journalisten.
Kanske ännu mer imponerande är de digitala prenumerationerna. Efter ett halvår har Norrbottens Media fått 1 000 digitala prenumeranter. Det är inte fråga om papperstidningsprenumeranter som har registrerat sig, eller som har gått över till digitala prenumerationer, utan helt nya enbart digitala prenumeranter.
Hur många av dem är fullt betalande prenumeranter?
– Det är en blandning av fullt betalande och personer som har rabatterade prova på-erbjudanden. Men det vi ser är att med viss variation över månaderna så väljer mellan 60 och 80 procent av de som testat en digital prenumeration att stanna kvar och betalar då fullt pris. Det är väldigt bra siffror, säger Erik Ranängen.
Det som är utmärkande för NSDs och Kurirens sajter är att mängden inlåst material är stort i jämförelse med andra svenska tidningssajter.
Många tidningar verkar inte varit lika framgångsrika med betalväggar, hur kommer det sig att det ser så bra ut för er?
– I början låste vi in väldigt mycket material på sajterna och sedan har vi successivt öppnat upp mer, det gäller att hitta en bra balans och det kommer vi att behöva fortsätta att arbeta med. Vi måste vara ödmjuka och inse att vi inte kan luta oss tillbaka nu, vi behöver föra in vår digitala satsning in i fas 2.