Gå direkt till textinnehållet

AP satsar på native

Nyhetsbyrån Associated Press (AP) kommer att börjar leverera reklam som ser ut som redaktionellt material, så kallad ”native advertising” eller ”branded content”, till sina kunder.

AP kommer med start i dag att erbjuda sina kunder sponsrat innehåll, så kallad ”branded content” eller ”native”. Det rapporterar International Business Times.

Reklamformen är kontroversiell eftersom den liknar redaktionellt material, och därför kan lura läsarna eller tittarna att innehållet är en oberoende journalistisk produkt, när det i verkligheten är sponsrat.

Paul Caluori, som är chef för APs digitala tjänster, uppger för IBT att innehållet kommer att annonsmärkas tydligt.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.