Annonsraset fortsätter trots stark konjunktur
De senaste åtta åren har nyhetsjournalistiken tappat nästan fyra miljarder kronor i annonspengar. Det visar siffror från IRM som tagits fram på uppdrag av Institutet för mediestudier.
Institutet för Mediestudier gör varje år, tillsammans med mät och analysföretaget IRM, en mätning av reklamintäkter för medier. Under perioden 2008 till 2016 tappade medier med nyhetsjournalistiskt innehåll (dagspress, tidskrifter, TV, digitalt oavsett plattform) var tredje annonskrona, från 11,8 till 8 miljarder kronor. Detta sker samtidigt som annonsmarknaden ökade för andra året i rad förra året med rekord-investeringar på 35 miljarder kronor.
Siffrorna presenteras under ett seminarium i Almedalen i dag vid lunchtid. Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier, säger till Journalisten att tappet var väntat.
– Vi vet ju att dagspress tappar. Men slående att den så starka konjunkturen inte förmår mer än att dämpa fallet för samhällsjournalistiska mediers annonsförsäljning, säger Lars Truedson.
Undersökningen visar också att investeringarna för native växer. Under 2016 investerades uppskattningsvis 200 miljoner kr i native advertising hos mediebolag, en ökning med omkring 100 procent relativt med 2015. Till skillnad från IRM:s övriga statistik kring medieinvestering så inkluderar dock native advertising produktionsintäkter vilket gör denna jämförelse lite skev. Många aktörer säljer native som ett paketerat erbjudande och har svårt att särredovisa hur mycket som är produktion respektive distribution.