Andras nyheter Kolls strategi
De skriver inga artiklar och har än så länge just inga läsare. Fjorton journalister på Bonniers nyhetsportal Koll skannar nätet på andras nyheter, skriver puffar och lägger in länkar till de webbplatser där nyheterna finns.
De skriver inga artiklar och har än så länge just inga läsare. Fjorton journalister på Bonniers nyhetsportal Koll skannar nätet på andras nyheter, skriver puffar och lägger in länkar till de webbplatser där nyheterna finns.
Bonniers satsning på en nätportal som beslutades 1999 skulle samla allt medieinnehåll och all försäljning av koncernens produkter som film, musik och litteratur till en plats på nätet.
Men portalbygget har gått med myrsteg. Redaktioner med egna välbesökta webbplatser har stretat emot planerna på en koncernportal. Först den 15 januari i år hade 19 anställda på Bonnier Net, varav 14 är journalister, smygpremiär på Koll.se.
Bonnier Net är ett eget bolag som också har webbplatserna Dagensdebatt, där läsarna kan läsa och kommentera debattartiklar, och Kvinnor.net.
Ett nytt upphovsrättsavtal med Bonniers journalistklubb öppnar visserligen för den gamla strategin. Koll har sedan nyår rätt att använda material som de fast anställda på tidskrifterna producerar, mot en årlig ersättning på 2 160 kr. Då måste den ursprungliga tidningens varumärke finnas intill materialet.
Men den nya strategin är att länka till alla tidningar, inte bara koncernens. Och med den teknik Koll valt uppstår inget upphovsrättsproblem, säger Olle Wilöf på Journalistförbundet. Det beror på att Koll använder förflyttande länkar som öppnar den nya sidan i ett helt eget fönster, där ingenting håller kvar läsaren på portalen.
På nyhetssidorna puffas till koncernens egna tidningar DN och Expressen. Men också till andra företag som GP, SVT, SvD, TV4, Finanstidningen och till regerande mästaren i grenen svensk nyhetsportal, Aftonbladet.
En puff om uppföljningar i barnporrhärvan i torsdags länkade till både SVT och Aftonbladet, där en del av puffen refererade till ABs nyhet om att Rädda Barnen och rikskriminalen hittat ytterligare en dold webbplats med barnporr. Under puffen finns två rader med orden ”Läs artikeln” och direktlänkar till svt.se respektive aftonbladet.se.
Journalisten når Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet.se, på en konferens innan han sett nya Koll.
Han låter lugn när det handlar om rubriklänkar som flyttar läsarna direkt till Aftonbladet, men mer upprörd när han hör att det finns en puff som bygger på Aftonbladets nyhet.
– Det är ett sätt att skapa innehåll genom att snylta på andras nyheter. Men jag vill inte uttala mig om det innan jag sett det.
I Danmark använder webbplatsen World Radar sedan i höstas samma teknik vilket kritiserats av journalistförbund och tidningsutgivare i Danmark. Kolls chefredaktör Anna Fagerström säger att det inte har någon betydelse att nyhetskällorna inte hör till Bonniers. En sån inskränkning skulle inte hålla publicistiskt.
– Vi surfar runt på ett antal sajter som redaktionen valt ut och ser vad som är bäst just då. Om det är Stenbeck, Schibsted eller Bonnier spelar ingen roll. Sen skriver vi puff och kanske beställer vi bild från en bildbyrå.
Men hur ska ni tjäna pengar?
– Vi börjar med banners och partnerskap som alla andra. Sen finns det idéer om ytterligare intäktskällor men det är inget jag vill berätta här, säger Anna Fagerström.
Webbplatsen uppges ha haft ett par tusen besökare om dan under de första dagarnas smygpremiär. Planer på tjänster för mobilt Internet och bredband finns förstås också, men Bonnier Nets VD Anki Ahrnell vill inte säga när.