Gå direkt till textinnehållet

Allmänheten litar på massmedierna

Förtroende Allmänhetens förtroende för medierna är mycket stabilt. Det visar Medieakademins senaste mätning.

Förtroende Allmänhetens förtroende för medierna är mycket stabilt. Det visar Medieakademins senaste mätning.

– Förtroendet för många andra institutioner, till exempel banker, har gått upp och ner men medierna ligger kvar på samma nivå. Av de institutioner vi mätt under en lång följd av år är medierna de mest stabila, säger Sören Holmberg, professor i statskunskunskap, som arbetat med undersökningen.

Vad beror denna stabilitet på?

– Ni kanske gör ett bra jobb.

Medieakademin, vars huvudägare är GP och JMG, har låtit intervjua 936 personer. I synnerhet radio och TV får höga värden. Under etermedierna kommer som vanligt dagspress och i den kategorin tar kvällspressen jumboplatsen. I år har allmänhetens förtroende för varumärken kartlagts. Volvo rankas högst följt av radio/TV.

För första gången har reklambyråerna tagits med i intervjuerna.

– Reklambyråerna har fått de lägsta värden vi någonsin uppmätt, berättar Sören Holmberg.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.