Aftonbladet samarbetar lokalt med 24timmar
Aftonbladet.se planerar att starta lokala nyhetssajter på nätet för tio städer. En stor del av de lokala nyheterna på Aftonbladet.se ska produceras av 24timmar.se som är ett nätverk av lokala nyhetsportaler.
Aftonbladet.se och 24timmar.se ska samarbeta om nyheter för att skärpa konkurrensen med en rad lokala medier.
Aftonbladet.se planerar att starta lokala nyhetssajter på nätet för tio städer. En stor del av de lokala nyheterna på Aftonbladet.se ska produceras av 24timmar.se som är ett nätverk av lokala nyhetsportaler.
Aftonbladet.se kommer att länka till 24timmar.se för läsare som vill ha ytterligare lokalt material. De båda företagen ska även samarbeta kring annonser och försäljning.
Samarbetet är en följd av att Aftonbladet Nya Medier AB har köpt 10 procent av 24timmar.se. De städer som berörs är Göteborg, Linköping, Malmö, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö och Örebro, d v s de platser där 24timmar.se finns sedan tidigare.
– Om man går in på exempelvis Aftonbladets sajt för Västerås så kommer den till 90 procent att bestå av vår nuvarande startsida men till 10 procent blir det lokala nyheter, arrangemang, diskussion av lokala frågor etc, uppger Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier.
Hur kommer detta att påverka lokaltidningarnas annonsinflöde och antal läsare?
– Klart det blir en utmaning mot tidningsmonopol som inte behövt anstränga sig så mycket på nätet. Främst blir det en fajt om den lokala nätannonseringen.
En av de lokaltidningar som kan räkna med hårdare konkurrens är Västerbottens-Kuriren i Umeå. Där finns 24timmar.se sen i somras.
Chefredaktören på VK, Torbjörn Bergmark, säger att tidningen tar 24timmar.se och Aftonbladet.se på stort allvar.
– Än kan jag inte säga att 24timmar.se medfört att vi tappat annonsörer och läsare. Antalet besökare på vår sajt ökar men hur deras satsning slår på sikt är för tidigt att säga något om.
Han välkomnar dock konkurrensen.
– Den har medfört att vi tidigarelagt våra satsningar på nätet och nyhetsjakten har ökat.
Krister Bengtsson, VD för 24timmar.se, säger att företaget kommer att gå med vinst inom ett par år. Man planerar att etablera sig på ytterligare några orter i landet, än så länge är det hemligt vilka.
sw@sjf.se