Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet: Lägre siffror, större transparens

Aftonbladet lämnar TS-samarbetet. Genom upplagerevision från PWC kommer man att få lägre siffror - men de visar tydligare hur många exemplar som är fullt betalda.Jan Helin vill se andra tidningar följa efter. 

Tolv. Så många gånger nämnde Aftonbladets chefredaktör Jan Helin ordet transparent, när han och VD Anna Settman presenterade sin nya parter för upplagerevision PWC.

Att lämna Tidningsstatistik (TS) för PWC är enligt Aftonbladet framför allt ett steg för att få en tydligare  redovisning av hur många exemplar av papperstidningen som är fullt betald.

TS styrs från branschens mediekommitté, framhåller Aftonbladet, och vill se en nyordning.

– Vi som har haft TS-kontroll har hittills kunnat styra resultatet av mätningar av upplagan. Det är hög tid för ökad transparens och att man skiljer på marknadsföring och upplageredovisning, sade Jan Helin.

Men innebär detta inte också att  jämförelser mellan tidningar blir svårare?

– Jo, men vi ser helst att andra följer vårt exempel och går över till PWC, säger Helin.

På frågan om Aftonbladet ändrat sin revision även om gapet till konkurrenten inte minskatExpressen/GT/KvP svarar han:

– Ja, det hade vi. Och att gapet minskar handlar om att GT och Kvälls-Posten har så stabila upplagor. Huvudtidningarna Expressen och Aftonbladet följer varandra ganska väl.

Fler avsnitt