Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet gjorde smygreklam

En positiv artikel i Schibstedtsägda Aftonbladet om likaledes Schibstedtägda sajten Kundkraft var reklam och borde ha annonsmärkts, anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

Artikeln, som publicerades i december förra året, handlar om hur man kan få lägre elkostnader. Två tips ges: att börja elda själv eller använda sajten Kundkraft. En länk till sajten finns i anslutning till artikeln. Eftersom de flesta konsumenter inte kan börja elda ges egentligen bara ett tips, konstaterar RON, och anser att den positiva texten i kombination med länken till Kundkraft gör att hela artikeln "utgör marknadskommunikation".

Enligt Dagens Media har Aftonbladet försvarat sig med att det tydligt framgår i texten att Kundkraft och Aftonbladet ägs av samma koncern.   

Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd prövar om reklam följer god marknadsföringsetik. RO har tagit över de uppgifter som tidigare sköttes av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam och Marknadsetiska rådet. Både ROs och RONs friande och fällande beslut publiceras genom pressmeddelanden men RO kan inte utdöma sanktioner i form av avgifter eller böter.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos