Gå direkt till textinnehållet

Piratpartiets kampanj byggs av andra

En stor del av Piratpartiets kampanj inför EU-valet skapas av icke-aktivister. Självklart sker det på webben.

"Rösta senast 7 juni – Piratpartiet till EU". Så står det sen en dryg månad tillbaka högst upp i högra hörnet hos en rad olika bloggar och hemsidor. Loggan är proffsigt utformad i Piratpartiets lila färg. Men det är inte Piratpartiet som ligger bakom kampanjen. Det är istället två sympatisörer som tillsammans skriver bloggen Lillebrorsan.

– Piratpartiet är en sann gräsrotsrörelse, säger Joakim Jardenberg.

Han är en profil inom digitala medier med bakgrund från bland annat Helsingborgs Dagblad, och driver utvecklingsbolaget Mindpark.

Annons Annons

Joakim Jardenberg är inte aktiv i Piratpartiet. Ändå är även han en del av partiets valkampanj. Tillsammans med två andra entusiaster har han startat Piratpartister.se.  Sajten publicerar namn och bild på personer som röstar på Piratpartiet, och låter dem berätta varför de väljer just Piratpartiet. Den skulle kunna höra hemma i vilken professionell partikampanj som helst. Sajten startades som en reaktion på påståenden om att Piratpartiets medlemsantal var uppblåst.

– Vi ville visa att det är riktiga människor som är med i Piratpartiet. Det finns en massa människor som gör den här flytten nu, som kanske röstat på Moderaterna i tjugo år men nu går över till Piratpartiet. Nu har debatten om medlemssiffror klingat av, så nu handlar sajten mer om att visa att piratpartister inte bara är finniga fildelare.

Bland de personer som "kommit ut" på Piratpartister.se finns IT-profilen Jonas Birgersson, Lunarstorms grundare Rickard Eriksson och en rad personer som är välkända i bloggosfären. Även om det inte rör sig om "finniga fildelare" ligger tonvikten på IT-entusiaster och bloggare.

Kanske ser vi i Piratpartiets volontärkampanjande embryot till framtidens politiska rörelser. Genom medborgarjournalistik, genom sociala medier och genom att tekniken ger kommunikationskunniga gräsrötter större möjlighet till inflytande. Som Joakim Jardenberg säger:

– Nästan all informationsspridning som sker för Piratpartiet sker på initiativ av personer utanför partiet. Det tycker jag är rätt maffigt.

Fler avsnitt