Krönika

Ola Sigvardsson Allmänhetens Pressombudsman
skicka e-post rss

Slappt argument att ”alla vet”

24 november, 2017

”Alla vet ju vem det är! Publicera namnet.”

Att alla redan ”vet” är ett slappt argument, som bara banar väg för den som vill slippa ta hänsyn till andra människor. Kul. Så länge man inte drabbas själv.

Nu hörs också röster som säger att pressetiken är omodern. Det beror på vilket perspektiv man har.

Den som tror att först kommer det journalistiska arbetet och sedan lägger man på etiken, som en grå filt som tar bort allt det roliga och kittlande, kan säkert tycka att etik är omodernt. I själva verket är etiken ett integrerat verktyg i den journalistiska processen.

Granskningen av Harvey Weinstein är ett redan klassiskt exempel. Rykten om hans sätt att behandla kvinnor hade cirkulerat i åratal, inte minst på nätet. Men ingenting hände. Det var först när New York Times granskade ryktena som det tog fart. Det fanns två grundläggande etiska inslag i tidningens arbete: belägg och allmänintresse. Eller som det också kan uttryckas: sanning och relevans.

Tidningen tog reda på att ryktena var sanna och bedömde, på goda grunder, att en betydande filmmoguls svinerier var relevanta att delge läsekretsen.

I kölvattnet föddes Metoo – och världen förändrades. Inte på grund av rykten på nätet, utan som en konsekvens av ett gediget journalistiskt arbete, med etiska överväganden som en självklar del.

I dag är offentligheten på nätet full av lögner, missuppfattningar och propaganda – och naturligtvis av det som är sant och relevant. I en sådan miljö är inte pressetiken omodern. Den är nödvändigare än någonsin för att skapa verifierad information, som presenteras på ett ansvarsfullt sätt.

Verkligheten på nätet påverkar naturligtvis journalistiken. Ett nytt fält med tips och källor har öppnats, som vi måste ha koll på och använda på bästa sätt. En intressant tanke har väckts av Björn Häger som, i en krönika i denna tidning, menar att nätets ryktesflora manar till extra återhållsamhet. Även om tidningar väljer att anonymisera bör man publicera lika försiktigt som om man namnpublicerat, för att inte indirekt skada någon i onödan.

I alla händelser blir den legendariske chefredaktören Hans Schöiers sammanfattning av pressetiken aldrig omodern:

Det ska vara sant. Och tänk på att det handlar om människor.

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Lennart Denne mån, 2017-11-27 20:52

Tyvärr är journalistiken inte konsekvent i sin pressetiska linje. När gärningsmannen är en man slinker namnet då och då med, till exempel den utpekade manlige tv-profilen eller Aftonbladetprofilen, men när den utpekade kvinnliga radioprofilen, eller när det i dag, den 27 november, avslöjade våldtäkten mot en kvinnliga fotbollsspelaren som utsattes för hemskheten av en lagkamrat så är journalistetiken stark. Det är viktigt att man håller en konsekvent linje - annars brister trovärdigheten.

Inlagt av Maarja Talgre tis, 2017-11-28 11:45

Vilken bra och tänkvärd krönika! Verkligen ord i rättan tid. Jag ska memorera den, trycka ut och sätta upp på väggen. Och föra tanken vidare där jag kan. Tack!

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Hatad
Journalistfonden stipendier
SVT Korrespondent

SVD söker medarbetare

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies