Slutreplik till pastejpräst Häger
Björn Häger och jag har debatterat om nya inslag i medieindustrin som native advertising och sociala medier. Häger menar med sin pastejanalogi att dessa per definition skadar mediernas trovärdighet.
Mina debattexempel visar att trovärdigheten för medierna idag inte längre definieras som tidigare. En mediekonsument och en annonsör är idag med och formar vad som är relevant och trovärdigt. Var är argumenten för att det skulle finnas ett inbyggt motsatsförhållande mellan trovärdighet och de nya inslag som Häger hittat i sin pastejfabriken?
Nej, det är Häger som har en religiös övertygelse att inga nya tankar får tänkas kring hur medierna ska förändras i takt med sin omvärld. En gång ansåg de gamla pastejprästerna att jorden var platt.
Det gick som det gick.
Olle Lidbom
Medieanalytiker
Läs Björn Hägers krönika här, Olle Lidboms debattinlägg här, Björn Hägers svar här.