Gå direkt till textinnehållet

Lidbom kastar pajer på sig själv

Hej Olle. Du skriver roligt. Men du kastar dina pajer i ansiktet på dig själv när du kör med sådan där klassisk fulteknik i argumentationen. Den där metoden att tillskriva den andre knasiga åsikter den inte har och sedan argumentera emot dem.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Du låtsas att min analogi handlade om medieformer, att jag hävdar ”gamla medier håller vad de lovar medan nya medier lovar runt och håller tunt”. Var har du fått detta ifrån? Detta är något jag inte tycker och som alla läskunniga kan se att jag heller inte skrivit.

Min text handlade enbart om förtroende. Bara det. Läs den igen, så ser du det.

Och jag blir så trött på att man så fort man pratar om trovärdighet inom journalistiken ska avfärdas som en drömmare som vill stänga av internet och skriva texter som ingen vill läsa.

Det blir bara dumt. Särskilt som jag ägnat merparten av mitt journalistiska liv åt att slåss för nya medier och digitala satsningar, bland annat som webbchef på Sveriges Radio.

Jag var med under IT-bubblans tid, då det – ungefär som nu – rådde en närmast religiös övertygelse hos vissa, att inga andra tankar fick tänkas om vad som var den enda vägen.

Det gick som det gick.

Vi kan väl ta in HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder i bokcirkeln. Branschen borde tåla att någon ibland säger: ”Men, hallå … ?!” utan att det avfärdas som något slags högmålsbrott.

                                                                    Hälsar vänligen
                                                                    Björn Häger

 

Ps. Här är några synpunkter i sak också:

1. Du slår fast som fakta att läsarna ”avskyr” annonserna i sina lokaltidningar och att de istället vill ha sponsrade annonstexter, så kallad native advertising. Det finns en hel del annonser som läsarna inte avskyr. Några av dem finns på familjesidan och är det första många läser i tidningen. Andra talar om att det är rea på tryckimpregnerat virke på en byggmarknad i Kilafors. Eller att det öppnas en ny stormarknad nära torget i Borås. Eller något annat av allt det där som gör det värt att annonsera i lokala tidningar.

Visst. Som alla andra ser jag så klart problemen med att Google, Blocket och andra nättjänster knaprar in på annonskakan. Men är lösningen att tidningen börjar klä annonserna i sina egna journalistiska kläder?

Min poäng var att medieföretagen då riskerar att spela bort sin långsiktiga lönsamhet. Man gör som fabrikör Olsson, tullar på det förtroende man byggt upp, om man under sitt varumärkes namn förmedlar alltmer innehåll som låtsas vara journalistik, men inte är det.

2. Och Olle, du får googla lite bättre. Videon om Zlatans jaktstuga i fjällen hade inte gjorts av Dala-Demokraten (som utges i Falun där det inte finns några fjäll) utan av en annan tidning (som utges där det finns fjäll). Koncernen där båda dessa tidningar ingår täcker ett stort geografiskt område och sprider ut sådana här klickdragande grejer på många av sina tidningars webbsidor.

Fast det spelar ingen roll att dina siffror blir fel, eftersom du sedan kommer fram till samma sak som jag, att bra journalistik gärna blir delat av många och att läsarna blir förbannade om man inte håller vad man lovar i wow-kolla-vad-som-händer-när-vi-knackar-på-rubrikerna. Troligen var det därför så få av Dala-demokratens läsare delade filmen vidare sedan de sett den.

Läs Olle Lidboms debattartikel här.

Fler avsnitt