Gå direkt till textinnehållet

”Utvecklingen mot betalväggar kom av sig”

Hallandsposten.se var tidigt ute med att låsa in merparten av sitt material. Nu backar tidningen för att inte tappa räckvidd. – Trenden mot att ta betalt kom av sig. Hade alla tidningar börjat ta betalt hade det nog sett annorlunda ut, säger chefredaktör Viveka Hedbjörk.

I dag har Hallandsposten ett upplåst hänglås för de texter som är öppna för alla. Nästa vecka byter man symbol, till ett plustecken framför de artiklar som kräver inlogg.

Huvuddelen av sajten kommer att vara upplåst. Men så är redan fallet, konstaterar Viveka Hedbjörk:

– Vi införde betalväggen våren 2013. Först låste vi in väldigt mycket, sedan har vi successivt förskjutit arbetssättet och låser inte in så mycket längre. Men vi har inte kommunicerat den glidningen så tydligt mot läsarna. Vi behöver tala om det.

Varför har ni rivit väggen?
– Det handlar naturligtvis om räckvidd och trafik.

Viveka Hedbjörk säger att det fortfarande känns logiskt för henne att man behöver ta betalt även på nätet.

– Men trenden mot att ta betalt, som allt fler tidningar började med för några år sedan, kom av sig på vägen. Hade alla börjat ta betalt hade det nog sett annorlunda ut i dag. Men vi vill ha en bra räckvidd, att vårt material ska bli läst och delat.

Samtidigt värnar HP om de runt 1 000 digitala prenumeranter tidningen har, som är yngre än pappersprenumeranterna.

– Gentemot dem trycker vi på att man betalar för sin e-tidning, vårt unika elektroniska arkiv tillbaka till 1931, och ett visst antal artiklar per dag som vi kallar plusmaterial. Det är fördjupningsmaterial som finns i papperstidningen också.

Fler avsnitt
Fler videos