Gå direkt till textinnehållet

Tidsbrist stort problem enligt undersökning

Över 80 procent av de journalister som svarat på frågor en internationell undersökning om journalistbranschen, anger brist på tid som ett stort problem i arbetet. 60 procent har vant sig vid att det förekommer sponsrat innehåll. Bakom undersökningen står Mynewsdesk, ett företag som sysslar med digital PR.

Ungefär 2 000 journalister har svarat på en enkät om journalistbranschen och dess framtid. Journalister från USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Norge, Danmark, Australien, Kanada och Singapore deltog.

Resultatet visar att 85 procent av de journalister som deltog i undersökningen ser brist på tid som den största frustationen.

De journalister som intervjuades publicerar på tre plattformar och förväntas, förutom att skriva och redigera, även kunna göra TV och radio.

Annons Annons

60 procent av de journalister som svarade på enkäten har vant sig vid sponsrat innehåll och säger ”ja” eller ”kanske” till att producera sponsrat innehåll, native advertising.

Fler avsnitt
Fler videos