Kommissionen vill ha miljarder av public service
Public service-kommissionen presenterade i dag sin rapport. Inte oväntat föreslår kommissionen drastiska förändringar för public service.
Gunnar Strömblad, ordförande i kommissionen sammanfattade förslagen på ett seminarium på Mediedagarna i Göteborg, Meg:
- Nya stöd för public service-produktioner utanför programbolagen.
- Förtydligat uppdrag för public service.
- Ny finansieringsmodell.
Hela kommissionen stod på scenen och bedyrade att de värnade public service. Men Hans-Gunnar Axberger konstaterade på en rak fråga att några nya pengar till stödet för public service-produktioner ska man inte räkna med.
Han nämnde siffran 3-4 miljarder kronor, som skulle kunna tas från public service, vilket är närmare en halvering av public service-bolagens budget på åtta miljarder.
– Vi har inte pratat om några siffror, men det kommer att bli stor förändringar. Och det kommer att kräva en stor summa från public service, låt oss säga en miljard i alla fall, för att finansiera ett nytt stöd.
Pelle Snickars i kommissionen menade att det inte längre behövs något brett uppdrag för public serivce. Och Agneta Dreber betonade att kommissionen ser på public service-begreppet på ett nytt sätt.
Public service-kommissionen är tillsatt och finansierad av Bonnier, MTG Sverige, Schibsted Sverige, Mittmedia, Bauer Media Group och Tidningsutgivarna. Syftet med kommissionen är att belysa hur public service-företagen påverkar medielandskapets utveckling och föreslå förändringar i regelverk, uppdrag och organisation.