Gå direkt till textinnehållet

30 tjänster försvinner från Sydsvenskan

Förhandlingarna mellan journalistklubben och ledningen på Sydsvenskan är avslutade. 30 tjänster kommer att försvinna, som ledningen föreslagit. - Vi får bara gehör för småsaker, inget väsentligt, säger journalistklubbens ordförande Pia Röding. UPPDATERAD

Hälften av fotograferna försvinner på tidningen när fotoavdelningen läggs ner enligt den nya organisationsplanen. Bara en chefstjänst försvinner, resten är reportrar, fotografer, redigerare och redaktörer.

Pia Röding beskriver processen som tidningen genomgår som "plågsam".

– Det är bara att vänja oss vid att det ska vara så här vartannat år.

För att fortsatt kunna göra en sjudagarstidning med 30 färre anställda ska redaktionen "jobba smartare".

– Men ingen kan berätta hur. Och det finns ingen på Sydsvenskan som latar sig eller inte jobbar hårt. Det är klart att läsarna kommer att märka att vi drar ner med 30 personer. Man måste kalkylera med att vi nått gränsen för hur mycket man kan dra ner utan att kvaliteten påverkas, säger Pia Röding.

– Och vi vet att läsarna vill ha kvalitet.

Ledningens mål är att undvika uppsägningar. Men det går inte ut några generella avgångserbjudanden, var och en får fundera över semestern och sedan förhandla individuellt. Pia Röding uppmanar alla att ta med sig en facklig representant. Och hon tycker att det ska bli intressant att se hur frivilliga avgångar ska åstadkommas.

– Det finns ju inga jobb att gå till, det är människors liv och försörjning det handlar om, man har hus och barn. Några är intresserade av att gå frivilligt, men att 30 peroner ska vilja det tvivlar jag på. Folk pendlar av och till, det här är ett stort beslut att ta.

Sydsvenskans chefredaktör Lars Dahmén är dock inte orolig för kvaliteten.

– Vi kommer även efter neddragningen ha en av Sveriges största redaktioner med runt 130 anställda. Gör vi det här på rätt sätt är jag inte orolig för att riskera kvaliteten. Läsarna måste ha en tidning som de är villiga att betala för.

Hur ska ni behålla kvaliteten?

– Vi måste fortsätta utveckla våra sätt att jobba på. En av vår och branschens största utmaningar är att vi sitter fast i gigantiska fasta kostnader. Bland annat måste vi därför minska antalet heltidsanställda och hitta externa leverantörer och samla på oss material från alla möjliga håll.

– Om man tittar på det journalistiska innehåll som människor konsumerar i världen så går trenden från att allt gjordes av fast anställd personal till att en större andel kommer från andra leverantörer – frilansar, interaktivt material, och så vidare. Vi som publicister måste förändra vårt förhållningssätt.

Hur går diskussionerna med Dagens Nyheter om utökat redaktionellt samarbete?

– DN är bara en av flera aktörer som vi diskuterar med om hur vi kan få det journalistiska innehåll som vi inte behöver göra själva. Lokala nyheter måste vi till 100 procent göra själva. Men biltester ett exempel där vi kommer att leta samarbeten. Vi får se vad vi hittar för former. Läsaren måste stå i centrum, vi måste göra en tidning som läsaren är villig att betala för.

Lars Dahmén är inte heller orolig över att behöva säga upp anställda.

– På sikt tror jag att 30 personer vill sluta frivilligt, men det här löser man inte på en vecka.

Fler avsnitt
Fler videos