Gå direkt till textinnehållet

Google News bara ett problem för den som inte har tänkt klart

Eftersom jag just nu har näsan djupt ner i Google-träsket är det nästan lite svårt att samtidigt följa den dagliga Google-debatten. Jag tittar på Google-grafiken i DN den 4 december och ser omedelbart fyra sakfel, utan att ens titta så noga, och återgår till bokskrivarångesten.

Men jag hör ändå några grejer lite tydligare, några grejer som faktiskt får mig att häpna, och det rör journalistiken och Google News.

Såvitt jag har förstått finns det en utbredd uppfattning om att Google News på något sätt skulle vara de etablerade mediernas fiende. Att Google News skulle snylta på vårt jobb.

Annons Annons

Jag tittar på Google News och funderar och funderar. Jag ser där en samling rubriker, ibland i sällskap med så mycket som tre eller fyra rader text. Jag ser där länkar till massor av nyhetssajter världen över, praktiskt sorterade efter vilket ämne de berör. Urvalet är maskinellt, snarare än redaktionellt. Ibland syns det. Ibland funkar det bra ändå.

Jag ser hos Google News alltså en enorm trafikkälla för etablerade medier, ett slags nyhetsportal som på sätt och vis fungerar enligt samma princip som en sökmotor: Vi låter dig hitta det du vill ha tag på, och sedan flyttar vi oss åt sidan så du kan gå dit.

Ett annat sätt att uttrycka det: Någon har byggt en tjänst som gör att vi gratis får tusentals och åter tusentals besök varje dag.

Är det verkligen ett problem? Borde inte vi snarare betala Google för det? Är inte det något man normalt gör, betalar för saker som driver trafik till oss och som vinner läsare åt oss?

Försöker jag vända på steken kan jag bara komma på ett enda argument, ett långsökt, för att det skulle vara tvärt om. Anta att Google News faktiskt är en slutstation för en del nyhetskonsumenter. Anta att det är ett vanligt beteende att snabbt besöka Google News, kolla rubrikerna och INTE gå vidare. Då skulle jag kunna tänka mig att de etablerade medieföretagen kanske skulle kunna få en liten del av Google-kakan. (Hur ett sådant avtal nu skulle kunna räknas fram.)

Men kan det vara så? Det har jag svårt att tro.

En annan misstanke kommer krypande i stället: Kritikerna har aldrig kollat. De har aldrig testat Google News. Det är ju på internet, det måste vara skitjobbigt, men man hör ju på namnet vad det är eller?

Internet är en länkekonomi. Skulle vi börja hävda att en rubrik och de tre första raderna av en text i kombination med en länk skulle vara lika med snylteri eller upphovsrättsbrott, då har vi inte förstått det mest grundläggande med internets natur och funktionalitet.

Vilket, slår det mig, också är fullt möjligt.

ANDREAS EKSTRÖM

 

Fler avsnitt
Fler videos