Vinstkraven har försämrat journalistiken
Marknadskrafternas ökade inflytande på de svenska redaktionerna samt digitaliseringen har bidragit till ytligare, mer spekulativ och sensationslysten journalistik. Det visar en ny studie från Mittuniversitetet.
Studien som är genomförd av Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet, på uppdrag av Open Society Foundations, ingår i ett större forskningsprojekt som omfattar 60 länder där forskare tittar på hur digitaliseringen av medier påverkar rapporteringen om politiska, ekonomiska och sociala frågor.
I studien konstateras att utbyggnaden av digitala medier i Sverige har bidragit till att andelen sensationsjournalistik har ökat.
Studien visar också att "de ökade trycket från marknaden förefaller ha resulterat i mer sensationell och spekulativ journalistik, som är billigare att producera och enklare att sälja".
– Ökad konkurrens på allt fler medieplattformar ger också en mer ytlig journalistik, säger Lars Nord i en kommentar.
Den tilltagande ägarkoncentrationen av svenska medier gör att de kommersiella medieföretagen är beroende av färre ägare än någonsin tidigare.
Trots detta håller nyhetsförmedlingen i Sverige generellt fortfarande hög kvalitet.
– Ett utmärkande drag i det svenska medielandskapet är public service- mediernas starka position.
I rapporten blickar han också framåt kring hur utvecklingen i Sverige kan komma att se ut inom en femårsperiod. De traditionella nyhetstidningarnas position kommer att försvagas, dock inte så snabbt och definitivt som ibland förutspås.
– Flera faktorer talar snarare mot den utvecklingen. I Sverige har vi en åldrande befolkning som i stor utsträckning kommer att använda sig av de medier som man är van vid. Den yngre generationen däremot finns allt mer på digitala medieplattformar, säger Lars Nord.
Du kan läsa hela studien här.