Gå direkt till textinnehållet

Vinst för LRF Media efter försäljning av titlar

LRF Media visade på ett positivt resultat under 2016. Skälet till vinsten på 57 miljoner kronor före skatt är koncernens försäljning av magasin, som genomfördes under 2016.

Som Journalisten tidigare skrivit om såldes titlarna Lantliv, Lantliv Mat & Vin, Gods & Gårdar, Allt om Vin, Hembakat, Allt om Historia, Populär Historia, Militär Historia och Släkthistoria till Bonnier. Svenska Media Docu AB köpte Driva Eget, Härliga Hund, Jaktmarker & Fiskevatten, Minnenas Journal och Traktor Power. De anställda följde med till de nya ägarna.

Enligt LRF Media beror det positiva resultatet även på en stark annonsutveckling.  

”Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygden där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken”, säger Anna Henriksson, VD för LRF Media, i ett pressmeddelande.

Efter försäljningen av magasinen har LRF Media kvar Land, ATL och Lantmannen.

Fler avsnitt
Fler videos