Gå direkt till textinnehållet

”Viktigt att inte springa efter Facebook”

Facebooks genomgripande förändring av nyhetsflödet ska göra att medier får svårare att nå ut. Men varken SVT eller Expressen är särskilt oroliga. ”Vi är inte beroende av Facebook”, säger Emma Malmlöf på Expressen.

Reaktionerna på Facebooks stora förändring av nyhetsflödet har väckt reaktioner. ”En krigsförklaring mot traditionellt nyhetsinnehåll”, kallar DNs Martin Jönsson reformen. Han menar att given att så tydligt prioritera inlägg som genererar mycket debatt kommer att öka risken för spridningen av ­hatiska, främlingsfientliga och sexistiska inlägg och Flashbackifiera Facebook.

Mediestrategen och Blankspot-VDn Brit Stakston är mer positiv till förändringen, som hon kallar ”det smartaste draget på länge” av plattformen:

– Symbiosen med traditionella medier var inte framtiden för Facebook ur ett strikt användarperspektiv. Men inte för medierna heller, de har på ett problematiskt sätt sprungit efter och anpassat sig efter Facebook. Jag gillar verkligen att Facebook återgår till sina rötter. Resten är upp till användarna, säger Stakston till Blankspot.

Stefan Lundell, grundare av Breakit kallar förändringen en kniv i ryggen och varnar i en krönika  sig själv för att "det inte går att bygga sin affär på Mark Zuckerbergs välvilja."

Vilka slutsatser drar några stora svenska nyhetsmedier? SVTs digitala programchef Kristian Lindquist konstaterar att SVT sannolikt kommer att se minskad räckvidd för sina postningar på Facebook.

Hur orolig är du?
– För SVTs del är jag inte speciellt orolig. Vår ambition är att bygga lojala användare som konsumerar vårt innehåll på våra egna digitala plattformar, inte på Facebook. Vi har också redan tidigare påbörjat arbetet med att flytta mer och mer av dialogen från sociala medier till våra egna plattformar där vi har större möjligheter att ta ansvar för den, menar Kristian Lindquist.

– Samtidigt får vi vara ödmjuka inför att Facebook inte är ”vår” plattform. Det är inte en primärt en nyhetsplattform skapad för oss medieföretag, de som trott det har kanske varit lite naiva.

Också han varnar för risken att ämnen som väcker mycket engagemang kommer att prioriteras FBs algoritmer:

– Förutom rent personliga postningar så brukar ju mer polariserande och debatterande inlägg driva mycket engagemang. Och det är möjligen inte vad internet behöver mer av.

Hur ska ni tackla förändringen?
Jag tror att det är väldigt viktigt att som publicistiskt drivet företag inte försöka springa efter och ändra strategier och ambitioner varje gång Facebook skruvar på sina algoritmer. Det är ändå dömt att misslyckas. SVTs mål med närvaron på sociala medier är att driva trafik till våra egna plattformar där vi har kontroll över innehållet och kan ge användarna hela bilden genom länkar, olika ingångar och flera perspektiv. Det är inget som vi kommer att ändra.

– Vi ska också självklart fortsätta att kurera och ta hand om de frågor och den respons som de postningar vi gör på Facebook skapar, och på så sätt främja engagemanget, menar Kristian Lindquist.

Expressen är det nyhetsmedium som enligt enligt Medieakademins Maktbarometern 2017 är störst på Facebook i Sverige vad gäller både räckvidd och engagemang. Men tf sociala medier-chefen Emma Malmlöf säger sig inte vara särskilt orolig över den förändrade algoritmen.

–  Vi har ständig pejl på alla förändringar som sker då vi använder Facebook för att nå ut med all vår journalistik. Vi vill finnas på alla plattformar där läsarna finns, men vi är inte beroende av Facebook, hävdar hon.

– Vår primära trafikkälla är direkttrafiken och vi har sedan en tid tillbaka – på samma sätt som andra mediehus – sett att söktrafiken passerat trafik från sociala medier. 

Hur kommer förändringen att påverka er?
– Vi ser det som positivt att så kallat engagement-bating försvinner och ger plats för mer kvalitativt innehåll. Vi kommer så klart att utvärdera, följa och analysera vad detta innebär, men vi vet att vi har en bred mix och starkt relevant innehåll som engagerar på alla plattformar. 

Har ni funderat på nya strategier?
– Våra exakta strategier är ingenting som vi kommunicerar men vi ser kontinuerligt över hur vi arbetar på alla olika plattformar. Det är såklart ett arbete som pågår hela tiden, vare sig det handlar SEO, direkttrafik eller vårt arbete på Facebook. 

Fler avsnitt