Gå direkt till textinnehållet

Viaplays kris: Premiumsportens rekordår kan vara över

Vd:n fick lämna samtidigt som Viaplay räknar med en förlust på 1,5 miljarder kronor i år. Experter pekar nu ut de tunga sporträttigheterna som en av orsakerna till raset och ser slutet för premiumsportens era, där de mest eftertraktade rättigheterna går för rekordbelopp.

I går berättade Journalisten att Viaplays vd Anders Jensen avgår och att bolaget kraftigt reviderar rörelseresultatet, vilket ledde till ett ras på närmare 60 procent på börsen.

Anders Jenssen är inte den enda tunga chefen som lämnat bolaget på kort tid. I slutet av maj rapporterade danska Extrabladet att också Peter Nørrelund, chief sports officer, och Viaplays nordiska sportchef Kim Mikkelsen – två av dem som förhandlat fram sporträttigheter åt bolaget – lämnar.

Problemen har gjort att bolagets tunga sporträttigheter som Premier League-fotbollen, Formel 1 och  vintersporten satts i fokus. Bland annat flaggar den danska mediesajten Kampanjes redaktör Knut Kristian Hauger för att nya vd:n Jørgen Madsen Lindemann nu kan tvingas sälja ut delar av rättigheterna.

Annons Annons

I ett inlägg på Twitter siar även TV4s Olof Lundh att det kan vara Premier League-rättigheterna som krossat prognoserna. Enligt uppgifter kostade avtalet cirka 25 miljarder kronor över sex säsonger, där Viaplay nu är en säsong in.

Derby i Allsvenskan mellan Djurgården och Hammarby. Discovery äger rättigheterna för säsongerna 2020-2025, men har börjat dela dem med konkurrenten Telia. Foto: Tor Johnsson.

En annan som länge har varnat för att priskriget om premiumsporten kommer med stora risker är Stefan Melesko, docent i medieekonomi. Redan för två år sedan uppgav han i en intervju med Journalisten att Viaplay-konkurrenten Discoverys köp av Allsvenskan inte skulle gå att räkna hem, ett köp som enligt Sportbladet landade på cirka 540 miljoner kronor per säsong.

När det gäller Viaplays nuvarande kris menar Stefan Melesko att det är märkligt att bolaget inte nämnde varken prognoser eller att vd:n satt löst under bolagsstämman i mitten av maj, när de också släppte sin delårsrapport.

– Man undrar vad de har gjort i styrelse och ledning och vad som skapar det här akuta läget. Att de har en hög churn (kundbortfall reds.anm.) framgår, men om det gäller sporträttigheterna eller generellt på hela programpaketet framgår inte, säger Stefan Melesko.

– Att man nu kastar alla prognoser över bord och att vd:n åker ut visar att det måste vara något väldigt allvarligt som har hänt, fortsätter han.

Även om Stefan Melesko inte vill peka ut sporten som enda anledningen till Viaplays problem står det klart att sporträttigheter har spelat en roll i det här.

– Det är ingen tvekan om att sporträttigheterna har blivit för dyra, man kan inte längre räkna hem dem, säger han.

En annan trend som pekar i samma riktning är att flera av konkurrenterna som Discovery och C More (Telia) numera delar sporträttigheter med varandra, två färska exempel är Allsvenskan och Superettan i fotboll som man numera kan se med båda abonnemangen.

Som Journalisten har berättat tidigare går även C More tungt ekonomiskt och läggs ned efter sommaren när innehållet ska samlas i TV4 Play.

Stefan Melesko är inne på att premiumsportens gyllene era, där de mest eftertraktade rättigheterna går för rekordbelopp gång på gång, kan få ett slut.

– Priserna kan inte öka mer, snarare kommer de att sjunka. Det är uppenbart att man inte har lyckats få den tillströmning eller lojalitet av abonnenterna som man hade trott och som motiverar de här priserna, säger han.

Viaplay har avböjt intervju. I ett pressmeddelande hänvisar de bland annat till ett utmanande och osäkert makroekonomiskt läge, och att deras kostnadsbesparingsprogram tagit lägre tid än väntat.

Fler avsnitt
Fler videos