”Vi har redan ett onlineuppdrag”
Sveriges Radios strategidirektör Jan Petersson tillbakavisar TU-kritiken om public servicebolagens ”marknadsstörande” framtidsplaner: ”Vår närvaro på webben påverkar inte lokaltidningarna negativt”.
Tidningsutgivarna (TU) har gått hårt åt public service-bolagens inlagor inför halvtidsöversynen av nuvarande tillståndsperiod. Vad som framför allt upprört publicister är att både SVT och SR vill avskaffa förhandsprövningen av nya tjänster. Samtidigt vill SVT genom en grundlagsändring ha ett tydligt online-uppdrag och SR utöka sin närvaro i sociala medier. ”Sprängstoff”, menar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, medan Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén ser det som ”direkt osmakligt” att public service vill ”skjuta sig rakt in i de kommersiella aktörernas absolut största utmaning”. TU kallar det ”anmärkningsvärt” att public service vill ”snedvrida konkurrensen”.
Sveriges Radios strategidirektör Jan Petersson efterlyser perspektiv i debatten:
– Den största nordiska aktören på Facebook är Expressen, Aftonbladet ligger inte långt efter. Vår närvaro på webben gör inte Facebook och Google framgångsrika. Den påverkar inte heller förändringarna på annonsmarknaden. Det finns till och med utredningar som visar att det är tvärtom. Medieforskaren Jonas Ohlsson visade till exempel att om det finns en lokal SVT- eller SR-sajt på en marknad så ökar konsumtionen av nyheter på lokaltidningarnas sajter.
Men kan ni förstå att det sticker i ögonen på TU-sfären att ni är långt framme i sociala medier och nu vill ta nya kliv?
– Det är en del av vårt uppdrag att finnas på webben, i vår reglering framgår att vi ska finnas där publiken finns. Unga människor har ofta sociala medier som huvudsaklig nyhetskälla. Finns vi på Instagram och Facebook kan fler ta del av vårt utbud. Och publiken får kännedom om SRs andra plattformar, fler unga hittar till P3.
Samtidigt ber ni om att få omdefiniera kärnuppdraget till att bli plattformsoberoende?
– Det vi säger är att man behöver göra om regleringen så att vi kan tillgodogöra oss det vi gjort på webben, när Granskningsnämnden årligen granskar om och hur vi uppfyllt vårt uppdrag.
Varför vill ni avskaffa förhandsgranskningen av nya tjänster?
– Förhandsprövningen är en brittisk idé som tagits över av EU. Men vi har ett väl fungerande system i Sverige, med relativt korta sändningstillstånd och inför varje nytt tillstånd en rätt omfattande process med utredning, remiss och debatt. Den processen menar vi är fullt tillräcklig. Det som är bekymmersamt är att en förhandsgranskning av innehållet kan börja närma sig principerna om yttrandefrihet.
Det ni nu vill göra, skapa ”nya personaliserade tjänster”, skulle väl kunna vara ett exempel på vad tidningsutgivare gärna ser en förhandsprövning av.
– Det vi avser med det är att vi vill fortsätta utveckla vår app, för att göra det lättare för publiken att hitta våra program. Det är inte en ny tjänst.
Är inte förslagen om slopad förhandsprövning och fria händer i sociala medier att hälla bensin på elden i en period då tidningssverige krisar?
– Vi välkomnar debatten, det är viktigt att det här kommer upp. Men vi har ett tydligt publikperspektiv och vill kunna tillgängliggöra vårt material så effektivt som möjligt för att nå så många som möjligt med vårt opartiska och sakliga utbud.
Ni är inte oroliga för att det kan bli tvärtom? TU uppmanar nu riksdagen att sätta tydligare gränser för public service.
– Nej, det är vi nog inte. Processen rullar på, några går ut och tycker saker, det är i första hand TU och Aftonbladet som har reagerat. Åsikterna får brytas i den här processen, det är ju därför vi har den.