Gå direkt till textinnehållet

Vi bilägare kan vinna Årets omgörning

Vi bilägare, Handelsnytt och Medicinsk Vetenskap är nominerade till klassen Årets omgörning i Sveriges Tidskrifters tävling Tidskriftspriset.

Sveriges Tidskrifter släpper nomineringarna i fyra klasser: Årets omgörning, Årets Oneshot, Årets innovation och Årets marknadsföringspris.

Här är de nominerade:

Årets Omgörning:

Handelsnytt, Handelsanställdas förbund med motiveringen: "Genom att ge innehållet en tydligare redaktionell vinkling, en formmässig och typografisk uppryckning och ett mer spännande bildspråk har Handelsnytt stärkt sin identitet och blivit en tidning som lockar till läsning."

Medicinsk Vetenskap, Karolinska Institutet, med motiveringen: "Medicinsk Vetenskap har med sin senaste omgörning gjort ett rejält lyft som känns i tidningens alla delar. Genom att tydligare lyfta fram människorna bakom forskningen får tidningen ett tilltal som når långt utanför den närmaste kretsen."
 
Vi Bilägare, OK förlaget, med motiveringen: "Mycket vill ha mer. Och får det. Vi bilägare går läsarna till mötes, lägger i en högre växel och satsar ännu mer på tester och bilar. Med förädlat innehåll och en renare design tar redaktionen ett fast tag om ratten i svensk motorjournalistik."

Årets Oneshot:

Allt om Historia, 199 frågor och svar, LRF Media, med motiveringen: "En tidning som kan leva länge och intressera hela familjen. Ett folkbildande och brett innehåll i lättsam förpackning som till fullo utnyttjat redaktionens gedigna kompetens."

Hus&Hem Köket, Forma Magazines
 med motiveringen: "En tidning full av handfasta tips och ett bild- och formspråk som inspirerar. Med en stor bredd i innehållet tar den ett helhetsgrepp om rummet som utgör hjärtat i våra hem."

Runner’s World Womens Coach, Springtime Electronic Publishing
, med motiveringen: "En tidning som skapar en "jo du kan"-känsla oavsett vilken träningsnivå du befinner dig på. En instrumentell guide som ger svar på frågor som engagerar många."

Årets Innovation:

ELLES Iphone-app, Aller media, med motiveringen: "Elle tar nästa steg: från tidningen till webben till det allra heligaste vi har idag: mobilen. Vi har inte sett affären ännu, men juryn nominerar gärna dem som är först med att nå sina trogna läsare på nya arenor."

Premiumshoppen.se, Bonnier Tidskrifter, med motiveringen: "Premiumshoppen nomineras för sin enkla men genomtänkta e‐handelsplats, där prenumeranter lojaliseras genom bra erbjudanden på relevanta produkter och tjänster. Här kan också nya prenumeranter värvas!"

Transition event, Transition Magazine, med motiveringen: "Transition, ett magasin för snow, skate och surf, orkade lämna redaktionen för att hänga med läsarna. De bussade 200 fans till skidbacken för test av ny utrustning. Det gav en upplevelse för läsarna, och värdefull kunddialog för sponsorer och redaktion. Och en nominering!"

Årets Marknadsföringsinsats:

Rapporten Den offentliga marknaden, Dagens Samhälle, med motiveringen: "Dagens Samhälle utvidgar sitt revir, och skapar skarpa säljmöten genom att minnas en gammal sanning: man måste ge, för att få. Dagens Samhälle ger både kunskap och erbjudande med glimten i ögat. Juryn noterar, och nominerar!"

ELLE-galan, ELLE, med motiveringen: "Uthålligt och nyfiket, i en allt hårdare konkurrens, har ELLE-galan utvecklats år efter år. Den kommersiella kopplingen med sponsorerna inspirerar, och den redaktionella genomslagskraften imponerar. Juryn nominerar!"

Topploppet, Topphälsa, med motiveringen: "Topphälsa lever som man lär och springer med sina läsare. Topploppet lockar tusentals löpare, och ger tidningens annonsörer och sponsorer en chans att göra det man helst vill: möta målgruppen på riktigt. Juryn springer med, och nominerar!"

Priserna delas ut under Tidskriftsdagen och tidskriftsgalan som hålls den 7 november.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt