Gå direkt till textinnehållet

Vi behöver gå utanför ramarna på webben

Reklamen och det redaktionella materialet närmar sig varandra på webben. Dagens Media, som vill ligga i framkant, låter Bonnier Tidskrifter presentera nyheter om tidskrifter.(Nyheter om tidskrifter på Dagens Media sponsras av ett tidskriftsföretag. Riv från dagensmedia.se)

Journalisten skrev tidigare att Reklamombudsmannen anser att textreklam har blivit ett problem, särskilt på webben

Branschtidningen Dagens Media vill ligga i framkant vad gäller annonslösningar på webben, men har också fått kritik.

När TV 4 köpte annonsplats på Dagensmedia.se för att låta kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt blogga, uppmärksammades det av andra medier. Enligt Dagens Opinion ska TV 4 ha betalat över 200 000 kronor för att lägga upp bloggen på Dagens Media.

Risken fanns, menade flera, att man inte uppfattade bloggen som en annons, utan som en blogg på Dagens Media, något som chefredaktör Fredrik Svedjetun avfärdar:

– Om en annonsör köper ett utrymme så får de lägga i stort sett vad de vill där, så länge det är annonsmärkt, och det var tydlig annonsmärkning i det här fallet, säger Fredrik Svedjetun till Journalisten.

Ett annat inslag som kanske fått en och annan att höja på ögonbrynen är de sponsrade underkategorierna på Dagens Medias sajt. Nyheter om dagspressen presenteras just nu av Riksmedia och alla tidskriftsnyheter presenteras av Bonnier Tidskrifter.

Bland annat presenterar Bonnier Tidskrifter nyheten att Tidningen Turists prisvinnande omslag egentligen var en reklambild, samt nyheten att Bonnier Tidskrifter säljer bäst, med foto och intervju med Bonnier Tidskrifters VD Ulrika Saxon som säger att "vi har mycket starka varumärken med hög kvalitet".  

Ett trovärdighetsproblem?

– Nej, det tycker jag inte. Vi skriver helt fritt och utan att låta oss påverkas av vem som sponsrar en underkategori, så jag ser inte att det är något problem. Det skulle lika gärna kunna ligga en negativ nyhet om Bonnier Tidskrifter i topp, säger Fredrik Svedjetun.

– Vi har haft den här typen av annonslösning i ett par år nu, och inte en enda person har hört av sig och tyckt att det har varit negativt.

– Det har hänt oerhört mycket på det här området de senaste åren. Det är bara att titta på hur Aftonbladet.se jobbar med sina partnersajter. Vi som bevakar reklambranschen och medierna vill ligga i framkant. Alla som jobbar med webben måste förstå att vi behöver gå utanför ramarna.

Kan man ha en liknande sponsring av nyheter i papperstidningen?

– Oj. Nja, vi har ju inte den typen av vinjetter i papperet. Men jo, vi har faktiskt haft det förut, men det avtalet löpte ut och vi bestämde oss för att inte fortsätta med just det sponsrade inslaget. Men det dyker säkert upp fler tillfällen där vi kan öppna för den typen av lösningar, i vår reklamtävling Topp 5 som går i papperet skulle jag exempelvis mycket väl kunna tänka mig att ha sponsring, säger Fredrik Svedjetun.

Fler avsnitt
Fler videos