Gå direkt till textinnehållet

Vardagsmötet:Lars Hansson

Vardagsmötet: Lars Hansson är en av de blivande mediedirigenterna på Barometern. För att få ett mer långsiktigt perspektiv på vad som produceras och även samordna vad som ska publiceras i webben och papperstidningen har Barometern tillsatt två mediedirigenter.  (Foto: Jesper Uddeholt) 

Hur ser din och Per Jakobssons roll ut som mediedirigenter?

– Jag kommer att varannan vecka jobba som mediedirigent och den andra vecka som Kalmarchef. Rollen som mediedirigent innebär det att vi kommer jobba med det långsiktiga tänkandet och ansvara för webben. 

– Rollen som Kalmarchef innebär helt fokusering på morgondagen. 

Vilket är din viktigaste uppgift?

– Första prioritet är att ge bättre feedback och djupare samtal. Att arbeta mer med planerad nyhetsjournalistik. Våra morgonmöten kommer bland annat att se annorlunda ut, där vi kommer att diskutera och synliggöra webben på ett annat sätt än vi tidigare gjort. 

Hur kommer det sig att du fick tjänsten? 

– Jag blev tillfrågad och tackade ja. Jag tycker att det är intressant att få ett sådant jobb. 

När börjar ni?

– På torsdag kör vi igång. Det känns pirrigt, men det är en utmaning och det ska bli roligt. 

Reaktionerna på redaktionen?

– Det har varit lite blandat. Eftersom jag jag tidigare har jobbat som sportchef på tidningen har de tyngre reportrar ifrågasatt om jag är rätt person för jobbet. De har undrat vad för slags granskning vi kommer att göra.

– Jag har erfarenhet från både nattchefs- och nyhetsjobb tidigare vilket många förmodligen inte hade en susning om. När man jobbar med sport är det lätt att bli klassad som sportnörd i branschen.

-Andra reaktioner har varit positiva. 

 

 

Fler avsnitt
Fler videos