Gå direkt till textinnehållet

Välgörenhet fortsatt trend bland julklapparna

Trenden att de stora medieföretagen väljer att skänka pengar till olika former av välgörenhet i stället för att ge julklappar till sina anställda verkar hålla i sig.

– Vi skänker i likhet med tidigare år pengar till välgörande ändamål, det har vi gjort under de senaste fem sex åren. I år går pengarna till Unicefs arbete för utsatta barn runt om i världen, och vi stöttar också Unicef genom en särskild julklappssajt på TV4.se, där våra tittare och användare kan bidra, säger Samir Törnblad, HR-chef på Bonnier Broadcasting.

Mittmedia skänker också pengar till Unicef – Hjälp barn i katastrofer, berättar personalchefen Carin Andersson.

Även Bonnier News skänker pengar till välgörande ändamål, 50 000 kronor, enligt Paulina Holm, HR-chef på Bonnier News.

På Schibsted kan medarbetarna välja mellan en julklapp eller att stödja en god sak.

– Vi gör som förra året. Man har möjlighet att på personalsajten Schibsted Guld välja en julklapp eller att låta julklappens värde stå kvar, då går pengarna i år till Barncancerfonden, säger Gustaf Svenander, förmånschef på Schibsted Sverige.

Sveriges Television ger inte några julklappar till personalen.

– Däremot kan olika avdelningar få bjuda på jullunch eller julmiddag, säger Camilla Hagert, presschef för företagsfrågor på SVT.

Stampen skänker pengar till Bris och har bjudit personalen på julfest i stället för julklappar.

På Sydsvenskan-HD har man valt att skänka pengar till en nystartad fond till den mördade journalisten Kim Walls minne i stället för julklappar till personalen.

– Det har vi fått mycket positiv respons på, säger Anette Östergren, HR-direktör på Sydsvenskan-HD.

Upsala Nya Tidning slopar också julklapparna.

– Vi anordnade en kickoff med föreläsare, mat och underhållning i stället, berättar Christoffer Thell, HR-ansvarig på UNT.

Tidningen Barometern går den traditionella vägen och ger sina medarbetare ett allmänt presentkort i julklapp.

Fler avsnitt