UD svarar om långsam handläggning
”I arbetstid uppskattas det ta ungefär 1,5 år om en person skulle sköta det.” Det säger UD om Dagens Nyheters begäran om att få ut elva mejlloggar.
Genom att JO-anmäla Utrikesdepartementet vill DN gå till botten med frågan om hur UD följer offentlighetsprincipen, vilket Journalisten berättat tidigare.
– Jag förutsätter att det kommer att sätta press på dem, och det är nödvändigt. Våra jurister är övertygade om att de har brutit mot regelverket, säger Peter Wolodarski.
Han understryker att Dagens Nyheter inte är ensamma om att uppleva problem med hur Regeringskansliet hanterar offentlighetsprincipen, och menar att problemen är omfattande.
– Den här anmälan handlar inte bara om DN utan är viktig för all journalistik i Sverige. Regeringskansliet är en symbol och sätter standard för andra myndigheter.
Han menar att det behövs en kulturförändring på Regeringskansliet och att den måste komma från högsta ort, regeringen. Att Sveriges regeringen hyllar och firar Tryckfrihetsförordningens 250 år samtidigt som Regeringskansliet inte följer TFs regler om skyndsamhet rimmar illa, tycker Peter Wolodarski.
När DN i våras ville granska Sveriges kampanj för en plats i FNs säkerhetsråd mötte man en påfallande långsamhet med att lämna ut begärda handlingar och, enligt DN, brister i diarieföringen. UDs registrator hänvisade även till presstjänsten när reportern Mattias Carlsson begärde ut handlingar, vilket förvånar Peter Wolodarski:
– Vi ringer registrator och blir sedan uppringd av presstjänsten – varför då? Registrator har till och med sagt till oss att de inte får ta frågor från medier.
Problemen går längre tillbaka än den nuvarande regeringen, menar Wolodarski.
– Det har pågått under ganska lång tid. Men vi ser inte att det är på väg att förbättras.
DNs anmälan mot UD är inte den första. UD har de senaste åren kritiserats av såväl Justitiekanslern som av JO för att inte tillräckligt skyndsamt ha lämnat ut offentliga handlingar. När JO 2014 specialgranskade UD efter fem olika anmälningar kritiserades departementet för oacceptabelt långa handläggningstider.
Orsaken var, enligt UD, resursbrist. UD garanterade dock JO att man nu hade tillfört tillräckliga resurser. Nu JO-anmäls alltså UD på nytt – kvarstår resursbristen?
Enligt Sofia Karlberg, gruppchef för UDs presstjänst, hanterar UD årligen 500-600 framställningar om att få ta del av allmänna handlingar. Sekretessprövningen kräver i regel insatser från både rättssekretariatet och enskilda handläggare vid UDs sakenheter.
– Ett enda komplext ärende kan ta stora resurser i anspråk. När det gäller DNs begäran inväntar vi nu om JO kommer att ställa några frågor, men för att ge en bild av omfattningen så rör det sig om elva mejlloggar med information om sammanlagt 74 000 mejl där varje uppgift i loggen måste sekretessprövas för sig. I arbetstid uppskattas det ta ungefär 1,5 år om en person skulle sköta det. Framställningar om att få ta del av allmänna handlingar ska hanteras skyndsamt och gå före annan verksamhet, och vi tillsätter extra resurser vid arbetstoppar, skriver Sofia Karlberg i ett mejl.
Att UDs presstjänst kontaktar journalister som vänt sig till registrator är tänkt som en service, framhåller Sofia Karlberg:
– I vissa fall vill journalister ha ett stort och brett material, men ofta uppskattar de att få ett snävare och mer relevant material som dessutom kan levereras snabbare.
Vilken är er kommentar till att registrator ska ha sagt till DN att man inte får ta frågor från medier?
– Alla anställda på UD får givetvis svara på frågor från medier. UDs presstjänst har ett särskilt ansvar för dagliga mediekontakter och kan vara stöd och avlastning för andra tjänstemän.