TV4 fälls för biståndsnyhet

11 augusti, 2020

GRN-beslut Granskningsnämnden fäller TV4 Nyheterna för ett inslag där det påstods att Sida gett pengar till ett biståndsprojekt med misstänkt korruption.

Den 4 februari sände TV4 Nyheterna ett inslag om misstänkt korruption i ett biståndsprojekt i Kenya, och påstod att svenska Sida skänkt 250 miljoner kronor till projektet.

Sida var dock inte involverat i det korruptionsmisstänkta biståndsprojektet i Kenya, enligt Granskningsnämnden, som därför fäller inslaget för osaklighet.

GRN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies