Gå direkt till textinnehållet

Tv tappade mest när annonsköpen minskade i mars

De totala medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 19,7 procent under mars, jämfört med samma period föregående år. Annonsköpen i tv minskade mest.

Minskningen kan dock till viss del tillskrivas icke periodiserad data då mars 2022 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2021, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Fackpress, populärpress och dagspress storstad visade upp en positiv tillväxt men såväl dagspress landsort som dagspress kväll backade under mars. Tuffast var det för tv som backade med 34,2 procent. Ackumulerat, hittills i år, är Dagspress kväll den mediekategori som har backat mest med en negativ tillväxt om 21,3 procent.

Tittar man på de totala medieinvesteringarna under årets första kvartal ser man en positiv tillväxt om 8,5 procent.

Annons Annons

Fler avsnitt
Fler videos