TUs kampanj: ”Vi vägrar avpixla”
Tidningsutgivarna inleder en treårig kampanj om mediernas trovärdighet och pressetiken, med annonser med rubriker som ”Vi vägrar avpixla” och ”Pixlat av hänsyn”.
På måndagen inleds TUs kampanj om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare, med debattartiklar och annonser i dagstidningar.
”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt”, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige, i en kommentar.
Annonserna som är startskottet för kampanjen har rubriker som ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar” (se bild intill).
”Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen”, säger Jeanette Gustafsdotter.
Nästa steg i informationskampanjen tas senare i vår. Då handlar det om att belysa systemet med ansvarig utgivare. Dessutom kommer TU att presentera en ny enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet.
”En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt”, säger Jeanette Gustafsdotter.