TU och Aftonbladet rasar mot SVT
I en debattartikel i Dagens Nyheter kräver Aftonbladets chefredaktör och VD Sofia Olsson Olsén och Tidningsutgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter att regeringen agerar mot SVT för brott mot sändningstillståndet. UPPDATERAD.
I artikeln på DN Debatt menar Sofia Olsson Olsén och Jeanette Gustafsdotter att Sveriges Television bryter mot regelverket i sändningstillståndet och uppmanar kulturminister Alice Bah Kuhnke att agera. De anser att licenspengar används för att snedvrida konkurrensen och för att gynna Facebook och Google.
”Den mest aktiva leverantören av innehåll till Facebook är SVT. På fyra orter i Sverige har onlinespecialister anställts med uppdraget att hjälpa SVTs journalister att göra deras nyheter virala. SVT driver i dag 60 officiella Facebook-grupper. En lång rad profilerade programledare har också egna officiella SVT-sidor.”
De anser att investeringarna inte gynnar bara SVT, utan i minst lika hög grad Facebook, bland annat eftersom SVT de facto köper Facebookannonser som riktas direkt till Sportbladets följare. Dessutom kritiserar debattörerna SVTs samarbete med Google med den nya tjänsten Accelerated Mobile Pages.
”Att licenspengar till public service används för att stärka globala aktörers konkurrenskraft gentemot svenska medieföretag kan knappast anses rymmas inom den statliga finansieringens syften”, skriver Sofia Olsson Olsén och Jeanette Gustafsdotter.
UPPDATERING: Jan Helin, programdirektör på SVT och tidigare chefredaktör på Aftonbladet svarar på kritiken på DN Debatt. Han menar att SVT inte bryter mot sändningstillståndet, men ger debattörerna rätt på en punkt, rörande annonsköpet på Facebook:
”Ett dåligt exempel var när vi lanserade vår videocentrerade sporttjänst och köpte följare av Sportbladet på Facebook för cirka 700 kronor. Det var fel av oss, så ska vi inte agera. Vi har dragit slutsatser av det misstaget”, skriver Jan Helin.