TS: Fördubbling av den digitala upplagan
Det digitala läsandet av dagspress fördubblades 2017. Men papperstidningsläsandet dominerar fortfarande kraftigt. Det visar TS-siffrorna för 2017.
I dag fredag släpper Tidningsstatistik 2017 års upplagesiffror för några hundratal svenska dagstidningar och tidskrifter. De största titlarna på dagspressområdet: Aftonbladet och tidningarna i Bonnier News, finns som bekant inte längre med. Därför publicerar TS ingen totalsiffra för dagspressens upplageutveckling under 2017.
Generellt gäller att den samlade digitala upplagan ökar från en andel på 8,3 procent av upplagan 2016 till 14,3 procent 2017. Enligt TS har dock Plus-abonnemangen inte till fullo fått genomslag i 2017 års siffror.
Många dagstidningar tappar upplaga 2017. Största tappen står bland andra Dagens ETC (-36 procent), Skånska Dagbladet (-14,9 procent), Bärgslagsbladet/Arboga Tidning (-21,2 procent) och Göteborgs-Posten (-8,5 procent) för.
Vinnare finns också. Svenska Dagbladet ökade sin upplaga med 5,8 procent 2017, Upsala Nya Tidning med 2,3 procent och Östersunds-Posten med 8,1 procent.
Bland tidskrifterna tappar många populärtidskriftstitlar tvåsiffrigt, som Family Living (-17,3 procent) och Mama (-15 procent), men motsatsen finns också: Vego ökar med 16,6 procent och Vi Läser med 12 procent.
Veckomagasinet Fokus tappade 6,6 procent i upplaga, medan magasinet Filter stod stilla.