Gå direkt till textinnehållet

Trots krisen – PRO-tidningen ökar annonsintäkterna

Pandemiåret har slagit stenhårt mot annonsintäkterna för de allra flesta tidningar och mediehus. Men inte PROpensionären, som ökar sina annonsintäkter med drygt 1,1 miljon kronor för året.

Inför 2020 hade tidningen PROpensionären budgeterat för annonsintäkter på 9,5 miljoner kronor. Vilket man senare reviderade ner till 9,2 miljoner efter att pandemin slagit till.

Nu visar det sig att tidningen ökar annonsförsäljningen i stället för att minska, under det här minst sagt tuffa året.

Jämfört med den ursprungliga budgeten har tidningen haft annonsintäkter på drygt 800 000 kronor mer än förväntat. Jämfört med den budget som reviderades ner har intäkterna landat på drygt 1,1 miljon kronor plus, uppger chefredaktören Åke Persson.

Detta trots att tidningen under början av pandemin tappade upp mot en halv miljon kronor i inräknade intäkter, eftersom företag som brukat annonsera gått i konkurs eller fallit bort.

– Det här är en kombination av att den tidning vi gör är bra och uppskattas av läsare och är en typ av produkt som annonsörerna vill synas i, och att annonssäljarna är duktiga och kompetenta. Vi har ett bra samarbete, säger Åke Persson till Journalisten.

Under senare tid anar chefredaktören en viss trend, att det har tillkommit annonser från exempelvis myndigheter eller andra coronarelaterade annonser. Men han kan inte säga att det avgjort saken. 

– Det är svårt att säga, säljarna har också letat andra typ av annonsörer. Bland resebolagen som ofta annonserat hos oss har ju också många fallit bort, säger Åke Persson.

Även förra året slog man annonsbudgeten, rejält. Chefredaktören framhåller att under kristider kan det vara så att stora och välkända varumärken gynnas.

Nytt för tidningen är också att man söker sin första webbredaktör. Man ska nämligen ta fram och utveckla sin första nätversion av PROpensionären.

– Idag har vi i princip bara en landningssida men under nästa år ska vi lansera en webbversion. Papperstidningen kommer finnas kvar under överskådlig framtid eftersom många av våra medlemmar inte har tillgång till digitala verktyg. Men jag har också märkt av en ökad efterfrågan på en nättidning, särskilt bland yngre pensionärer.

Andelen pensionärer som får tillgång till en smarttelefon, padda eller dator ökar hela tiden.

– Vi ska börja i liten skala men några år framåt kommer det säkert bli ett skifte från papper till nätet, och då har vi redan kommit igång och är en bit på vägen. Redan nu har vi också annonsörer som efterfrågar paket med både nät och papper.

Fler videos
Fler avsnitt