“Tråkigt beslut att lägga ner Graffiti”
Göteborgs-Posten lägger ner sin ungdomssida Graffiti efter 19 år. Ett tråkigt men nödvändigt beslut, säger tillträdande chefredaktören Cecilia Krönlein.
Beslutet att lägga ner Graffiti togs av Krönlein strax innan hon utsågs till chefredaktör på GP, en tjänst hon tillträder i höst. Hon säger att beslutet inte var lätt att ta, men nödvändigt.
– Anledningen är att vi är tvungna att skära i våra kostnader. Intäkterna gick hastigt ner under maj och alla andra sparåtgärder vi vidtagit räckte inte till.
Graffiti har skrivits av en ungdomsredaktion och varit uppskattad av läsarna.
Är det strategiskt att lägga ned sidan med tanke på att unga redan vänder papperstidningen ryggen?
– Vi ska fundera framöver på vad vi ska göra för den här åldersgruppen. Det viktigaste är inte att vi har en sida i papperstidningen utan att vi har en relation med dem.
Så sent som för några månader sedan annonserade GP efter en ny redaktör för Graffiti. Man köper in tjänsten av Mediakompetens.
– Hade vi vetat att vi skulle lägga ner sidan skulle vi givetvis ha varslat Mediakompetens om det. Anledningen till att det var så bråttom att ta beslutet var att vi var mitt i rekryteringen av höstens ungdomsreportar, säger Cecilia Krönlein.
Thomas Johnsson är redaktör för Graffiti och hade bara hunnit jobba en dryg månad när beskedet kom. Han tycker att beslutet är tråkigt på flera sätt:
– Dels för ungdomarna som skrivit för GP och lagt ner sin själ i det. Dels för läsekretsen – det här är en väldigt uppskattad sida som är unik i sitt slag med material helt producerat av ungreportrar i nedre tonåren.
– Graffiti är dessutom ett inarbetat varumärke med hög trovärdighet i Göteborg, och en väl fungerande organisation. Det är tråkigt att beslutet togs så nära inpå att jag anställdes. Jag hade stora visioner på förbättringar och förändringar, bland annat om hur vi skulle kunna nå en ännu större läsekrets via sociala medier, vilket inte har prioriterats tidigare, säger Thomas Johnsson.