Torbjörn Nilsson utsedd till Årets journalist
Torbjörn Nilsson, Fokus, utsågs till Årets journalist vid Tidskriftsgalan på onsdagskvällen.
"Med språklig briljans och imponerande journalistisk känsla tog han med läsarna bakom kulisserna till en av årets mest uppmärksammade kriser. Hans förmåga att gestalta och förklara komplicerade politiska skeenden lyfter hans texter till internationell nivå", löd motiveringen.
Övriga pristagare:
Årets tidskrift fackpress: Tidningen Fönstret, med motiveringen: "100-åringens tidning som öppnar fönster och ger oss perspektiv utåt och inåt. Vinnare är Tidningen Fönstret."
Årets tidskrift populärpress: Modern Psykologi, med motiveringen: "Ett vitaminpiller i quick fix-eran som verkar på djupet. För sin enträgna entusiasm och viljan att få oss att begripa det svåra går priset till Modern Psykologi."
Årets tidskrift digitala medier: Nöjesguiden.se, med motiveringen: "Årets Tidskrift Digitala Medier har hittat sin roll i webbens sociala ekosystem. En pigg redaktion rör sig hemtamt i både den digitala och fysiska världen. Vinnaren är på samma nivå som sina läsare och vågar vara smart på ett roligt sätt. Vinnare är Nöjesguiden."
Årets omgörning: Handelsnytt, med motiveringen: "Ett rakt och rappt tilltal med många ingångar bjuder in läsaren och gör årets vinnare till en angelägen tidning. Med dynamik, kontraster och svärta skapas ett starkt och genomarbetat uttryck. Form och format i nytt samspel ger i samma tidning både nyhets- och magasinskänsla. Vinnaren är Handelsnytt."
Årets oneshot: Hus & Hem Köket, med motiveringen: "För ett konkret, mångsidigt och ambitiöst grepp om ett ämne som ligger många svenskar varmt om hjärtat går priset till Hus & Hem Köket."
Årets innovation: ELLES Iphone-app, med motiveringen: "Att känna och följa sina läsare, och visa att man delar deras passion, det skapar möjlighet till nya affärer. Den här vinnaren låter läsarna möta varandra och redaktionen på ett ställe vi alltid bär med oss: vinnaren är ELLES Iphone-app."
Årets marknadsföringsinsats: ELLE-galan, med motvieringen: "Att redan vara bäst, och ändå inte slappna av, det kännetecknar en vinnare. Och vem vill inte vara med en vinnare? I år visade t o m statsministern att galornas gala är årets marknadsföringsinsats: ELLE-galan!"
Årets skoltidskrift: Signerat Ung, Klara gymnasium, Linköping, med motiveringen: "Inspirerande och nytänkande i ett klassiskt tidningsformat. Den träffar sin målgrupp perfekt och står på de ungas sida. Årets skoltidskrift förmedlar såväl känsla som kunskap, den berör på varje sida. Den är signerad med kvalitet. Årets vinnare är Signerat Ung."
Årets mediechef: Åsa Tengvall, publicistik direktör, Aller media, med motiveringen: "En chef som hoppar jämfota av entusiasm, som har fullständig koll på det publicistiska men också kan klä siffror i ord så att alla hänger med och blir taggade. En superkraft som ständigt driver upp nya talanger och vars positivism smittar av sig på hela företaget. Är en av de viktigaste personerna bakom förlagets rekordresultat. Årets mediechef är Åsa Tengvall, publicistisk direktör, Aller media."
Årets krönikör: Jessika Gedin, Språktidningen, med motiveringen: "Med sin unika förmåga att nyttja språkdräkten till både lekdräkt och allvarskostym gestaltar Årets Krönikör aktuella och angelägna samhällsfenomen. Lekande lätt och med imponerande stilistisk skärpa tar hon läsarna med på en språklig bildningsresa. Vinnaren är Jessika Gedin, Språktidningen."
Årets AD: Tomas Backelin, Dagens Samhälle, med motiveringen: "Han gör en tidning som talar klarspråk med sin målgrupp – så att det syns och hörs i både egna och andras spalter. Med en 'pang-på-rödbetan'-form som gör sitt jobb utan att snegla ängsligt på mer typografiskt välkammade kolleger tar han priset som Årets AD – Tomas Backelin!"
Årets genombrott: Elin Kling, Styleby, med motiveringen: "Smart och modigt har årets vinnare tagit ett nytt steg. I en karriär fylld av genombrott har hon det senaste året slagit igenom också i magasinsvärlden. Årets genombrott Elin Kling."
Årets annonssäljare: Daniel Hamrin, Fokus, med motiveringen: Årets Annonssäljare utses av en jury bestående av de ca 100 medierådgivare som under de senaste åren genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskiftsrådgivare.
Årets medierådgivare: Frida Åberg, Carat, med motiveringen: "Pristagaren utses genom en omröstning bland annonscheferna och annonsavdelningarna hos Sveriges Tidskrifters ca 380 medlemmar.
Sveriges tidskrifters stora pris: Stig L Sjöberg, VD, Albinsson & Sjöberg, med motiveringen: "Stig L Sjöberg har visat att det även utanför de stora städerna går att bygga bärkraftiga tidskriftsförlag med starka läsarrelationer. Han är en långsiktig och framsynt entreprenör med hjärtat i det publicistiska. En lyckad kombination av journalistisk fingertoppskänsla och näsa för affärer. Med ett lagom tryck på gasen och blicken stadigt riktad framåt styr han lugnt förbi guppen i vägen."
Priset delas ut av Sveriges Tidskrifter som vill premiera goda förebilder och nyskapande insatser. I Tidskriftspriset ingår både individuella och kollektiva insatser. De individuella vinnarna får diplom och 25 000 kronor vardera.