Gå direkt till textinnehållet

Tittarflykt och identitetskris för CNN

CNN revolutionerade nyhetsutbudet för trettio år sedan. Med kraftigt fallande tittarsiffror och personalavhopp står kanalen i dag inför en djup identitetskris.  

I början av 90-talet, vid första Irak-kriget, var CNNs rapportering ny och banbrytande.

Tre decennier senare är kanalen i en allvarlig identitetskris, skriver The Independent. CNNs publik under dagtid föll till exempel från 672 000 till 462 000 bara under förra året. Under kvällarnas bästa sändningstid attraherar man i genomsnitt 624 000 tittare, vilket kan jämföras med MSNBCs 763 000 och Fox News 2 000 000, som nått framgångar genom att anlita öppet subjektiva programledare.

Efter att ha tappat en rad kända medarbetare, som Christiane Amanpour, har CNN också börjat anpassa sig till dessa mer kommersiella principer.

CNN har fortfarande 4 000 anställda, stationerade i 33 länder och har alltjämt en tongivande roll vid stora katastrofer. Problemet – åtminstone ur ett mediefackligt och medieägarperspektiv – är att stora katastrofer inträffar sällan.

Enligt The Independent har internetepoken lett till att folk inte längre söker sig till TV-kanalerna på kvällarna för att få nyheter (breaking news) – utan för att få kommentarer på dessa nyheter.

Fler avsnitt
Fler videos