Gå direkt till textinnehållet

Tittandet på rörlig bild ökade 2017

Det totala tittandet på rörlig bild fortsatte att öka under 2017. Det visar den årliga rapporten från Mediamätning i Skandinavien (MMS), som sedan 1993 mäter TV-tittandet i Sverige.

Ökningen förklaras av att onlinetittandet ökat något mer än vad det linjära TV-tittandet minskat.

SVT, som har fortsatt högst tittartidsandel med 37 procent, har ökat med en procent sedan 2016. TV4 har 33 procents tittarandel och har ökat med två procent sedan förra mätningen.

Kalle Anka och hans vänner ligger stadigt på förstaplatsen över mest sedda program, med Melodifestivalens final på andra plats och På spåret på tredjeplatsen.

Online-tittandet ökar för varje år. I MMS mätning av onlinetjänster ingår SVT, MTG TV, TV4, Discovery Networks, UR och Aftonbladet.

Aftonbladet är ny i onlinemätningen, och deras liverapportering av lastbilsattacken på Drottninggatan den 7:e april fick extremt många tittare –  4 856 269 starter – en siffra man inte varit i närheten av i MMS-mätningen förut.

 

Fler avsnitt