Gå direkt till textinnehållet

Telefonstrul leder till stress på SR

Skyddsombuden på Sveriges Radio har anmält det nya telefonisystemet på public service enligt arbetsmiljölagen. Stora brister har skapat allvarliga stressproblem.

Dålig täckning, även fläckvis inne i SRs egna lokaler, sämre ljudkvalitet, nummer som inte går att nå, dålig utbildning och omfattande avbrott. Sedan public service-bolagen införde ett nytt telefonisystem med mobila lösningar och så kallad MEX, har medarbetarna tvingats utstå stora teknikbekymmer som har påverkat produktionen och stressnivån.

Situationen har upplevts som särskilt allvarlig av journalister på SR, som har telefonen som ett av sina viktigaste arbetsredskap, bland annat vid intervjuer i direktsändningar.

En programledare i Malmö lämnade ut sitt privata mobilnummer till lyssnarna för att de skulle kunna komma i kontakt med stationen, eftersom den nya telefonin inte fungerade.

Nu har skyddsombuden valt att göra en anmälan med krav på åtgärder enligt arbetsmiljölagen.

– Vi kräver att SR ser över eller river upp avtal med leverantörer som inte lever upp till vad de lovat. Dessutom vill vi att informationen om telefonin måste bli bättre och att staben som jobbar med problemen får utökade resurser, de hinner helt enkelt inte med, säger Mårten Randberg, huvudskyddsombud på SR.

När telefonin infördes tidigare i år gjorde man det stegvis, med start i Norrköping. Omedelbart slog medarbetarna där larm om att telefonin inte fungerade som den skulle. Trots det rullades systemet ut i hela företaget. Någon riskanalys gjordes heller inte tillsammans med skyddsombuden.

Jyrki Elo, teknisk direktör, anser att bristerna i telefonin är "oacceptabla".

– Jag har jobbat på redaktion, bland annat i Ekots ledningsgrupp, så jag vet hur stressigt det är när tekniken inte fungerar. Jag har full förståelse för att medarbetare är förbannade, säger Jyrki Elo.

– Vi har löst många problem, men det har uppstått nya typer av problem på olika platser och vid olika tillfällen. Leverantörerna klarar inte att hålla vad de har lovat. Vi har fortfarande inte fått lösningar på bland annat ljudkvalitetsproblem överallt. Samtidigt måste man komma ihåg att skälet till att vi införde den nya telefonin är att vi vill skapa en ökad mobilitet, och många anställda är nöjda med sina verktyg, säger Jyrki Elo.

Varför genomfördes ingen riskanalys av den nya telefonin?

– Vi genomförde en riskanalys, men inte tillsammans med skyddsombuden. Vi tar anmälan på stort allvar och ska jobba hårt med att få systemet att fungera, säger Jyrki Elo.

Fler avsnitt
Fler videos