Gå direkt till textinnehållet

Sydsvenskans kulturella helgsatsning

På fredag lanserar Sydsvenskan sin nya helgsatsning. Det innebär att kulturdelen får ett annat utseende och innehåll, samtidigt som söndagsbilagan försvinner. (Dan Ivarsson. Foto: Lars Dareberg)

– Läsarna kan vänta sig en annorlunda B-del. Det blir en annan design med ett biffigare innehåll, säger Dan Ivarsson, projektledare för Sydsvenskans helgsatsning.

Sydsvenskans helgssatsning innebär att fredagstidningen kommer att fokusera på vad som händer i helgen. Medan lördagstidningen riktar in sig på tv. Vissa sidor är vikta för mat och dryck samt reportage som drar åt populärkulturhållet. 

– Söndagstidningen är material som i dag ligger i söndagsbilagan som kommer att gå i B-delen både lördag och söndag. Exempelvis är att Mat & Dryck samt vissa reportage som tidigare gått i söndagsbilagan nu kommer att publiceras i B-delen Lördag.

Resematerial samt andra reportage som tidigare gått i söndagsbilagan kommer också att ingå.

Varför satsningen?

– Vi har märkt att trenden är att folk vill ha en slankare tidningen på vardagarna. På helgerna vill läsarna ha en matigare tidning. 

Hur tror du att reaktionerna kommer att bli när ni slutar med söndagsbilagan?

– Jag vet inte eftersom vi inte har slutat med den än. Men vi hade ett provtryck i våras och då var det endast positiva reaktioner från våra trogna läsare. 

– Men de starka profilerna från söndagsbilagan kommer att följa med till helgtidningen och mycket av bilagan kommer att spridas ut till helgtidningen. 

 

Fler avsnitt
Fler videos