Sydsvenskan vill stärka sin närvaro på Facebook
Nästa vecka kommer den nya Sydsvenskan.se lanseras. Ett nytt utseende och nya tekniska lösningar utlovas. Bland annat förändras artikelkommentarerna, berättar Anders Olofsson, chef för digitala medier på Sydvenskan.
För personer som loggar in med sin Facebookidentitet kommer kommentarerna att publiceras omgående, för personer som vill vara anonyma kommer man att förmoderera kommenterarerna.
– Vi vill premiera de som vill stå med en identitet i ett juste samtal, säger Anders Olofsson.
Har ni haft problem med artikelkommentarerna tidigare?
– De flesta som besöker oss och kommenterar är våra läsare och de känner mycket för sin tidning och sköter det här förbaskat bra. Men internet är en spegling av samhället i övrigt och där finns det även andra beteenden. Vi hoppas hyfsa debatten genom att uppmuntra ett gott beteende.
Möjligheten att använda sitt facebookkonto för att kommentera artiklar används redan av till exempel TV4 och är på väg att bli den nya standarden, enligt Anders Olofsson.
– Det är inte tidningssajter som är ledande på nätet, utan sajter som till exempel Facebook.
Kommentarerna som lämnas via Facebookidentiteten kommer också att komma upp som statusuppdateringar.
– Vi måste försöka finnas där folk finns. Papperstidningar delar vi ut på torget och facebook är ett stort torg där vi ska finnas, säger Anders Olofsson.
Förutom artikelkommentarerna kommer ävens sajtens struktur ändras och den ska enligt uppgift också bli snabbare.