Sydsvenskan och HD samarbetar om näringsliv
Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad börjar samarbeta om näringslivsbevakningen: en gång i månaden ska SDS Näringsliv följa med HD.
Sedan några år tillbaka är Näringsliv en egen del i Sydsvenskan på lördagar. Från och med den 20 oktober ska även Helsingborgs Dagblad ge ut näringslivsdelen, en gång i månaden. Tidningarna ska ha ett gemensamt redaktionsråd om innehållet, men Näringsliv ska produceras av Sydsvenskan.
– För vår del går vi in i det här för att vi tycker att Sydsvenskan gör ett kvalificerat näringslivsmaterial som vi delvis saknar. Näringslivsfrågorna är inte avgränsade vid kommungränserna, det är gemensamma frågor från Båstad i norr till Falsterbo i söder, säger Lars Johansson, chefredaktör på HD.
Näringsliv ska ta upp frågor som går att belysa över hela området. Det första numret kommer att handla om etableringen av stora köpcentran i området och vad det betyder för handeln i Skåne.
Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad är inte konkurrenter, någon dubbelläsning mellan titlarna förekommer knappt. Tillsammans har tidningarna en räckvidd på 441 000 läsare enligt Orvesto 2011.