SVT ska motarbeta filterbubblorna
”Vi måste ha tålamod i stället för att obetänksamt dela allt”. Det menar Jan Helin, programchef på Sveriges Television, som nu vill ta krafttag mot filterbubblorna. Public service-bolaget har nu skrivit in att det ska motarbeta filterbubblor i sin treårsstrategi för åren 2017–2020.
Jan Helin menar att SVT har ett publicistiskt ansvar att arbeta mot splittringen. Eftersom algoritmerna är en digitalisering av mediernas strävan efter att nå sina målgrupper, är det för lätt att man blir en leverantör in i filterbubblan, säger Jan Helin i en intervju med DN.
Framåt behöver SVT tänka på ett nytt sätt. I dag har det blivit ett mantra att man ”ska vara där publiken är” och med det menas sociala medier. ”Men den tanken är en villfarelse, för den leder dig rakt in i filterbubblorna”, säger han till tidningen.
”I SVT:s historia finns en stolt tradition av att belysa frågor från olika perspektiv för att ta fram vad som är sant i en fråga. Det låter teoretiskt, men någonstans måste vi alla fundera över hur vi kreativt kan utveckla dessa metoder. Det är extremt viktigt att inte retirera från den faktabaserade journalistiken med motiveringen att den inte är tillräckligt spännande. Jag tror stenhårt på att det går att göra spännande journalistik genom att ta publiken i handen, ge olika perspektiv och vara noggrann med fakta. Det kommer vi fortsätta att arbeta hårdare med”, fortsätter programchefen.