Gå direkt till textinnehållet

Svenska medier bäst i Västeuropa

Svenska medier får toppbetyg i en stor enkätundersökning genomförd av Pew Research Institute. Svenska medier är bland annat bättre än danska och holländska medier på att bevaka invandringsfrågor. Förtroendet för svenska medier är stort, men lägre bland populister.

Pew Research Institute genomförde sista kvartalet 2017 en omfattande medieenkätundersökning i åtta västeuropeiska länder, med cirka 2 000 intervjupersoner i varje land. 

Studien visar också att förtroendet för medierna i länderna skiljer sig mellan populister och icke-populister, men inte lika mycket mellan höger och vänster.

I Sverige anser 74 procent av svarande med icke-populistiska åsikter att det går att lita på medierna, medan 49 procent med populistiska åsikter anser att det går att lita på medierna.

Bara i Nederländerna är förtroendet för medierna större bland populister – 62 procent av de holländska populisterna anser att det går att lita på medierna.

För att utröna vilka som har populistiska åsikter har respondenterna fått svara på två frågor: dels om man tycker att vanligt folk skulle göra ett bättre jobb med att lösa landets problem än vad de folkvalda politikerna gör, dels huruvida man anser att folkvalda politiker bryr sig om vad "folk som jag" tycker.

Studien visar att svenska medier generellt får höga betyg av publiken, i jämförelse med de andra sju länderna i studien. Svenska medier toppar listan när det gäller bevakningen av invandring och av ekonomi.

De redaktionella urvalen får också toppbetyg; 85 procent av respondenterna anser att svenska medier gör ett bra jobb med att välja ut och presentera dagens viktigaste nyheter, mer än något av de andra länderna i studien.

Även när det gäller myndighetsgranskningar hamnar svenska medier överst på listan – 73 procent anser att de svenska redaktionerna gör ett bra jobb.

70 procent av mediekonsumenterna anser att svenska medier rapporterar korrekt, vilket placerar Sverige på en andraplats efter Nederländerna. Även när det gäller redaktionellt oberoende ligger Sverige på en andraplats efter Nederländerna, enligt mediekonsumenternas uppfattning.

Studien från Pew omfattar också förtroendet för några riksmedier, och framför allt svensk TV får höga betyg.

90 procent av svenska mediekonsumenter litar på SVT, vilket är på par med holländska public service-bolaget NOS på 89 procent.

81 procent litar på TV4, strax före tyska ARD och danska TV2 på 80 procent, samt Danmarks Radio och brittiska BBC på 79 procent. I botten av listan hamnar Flashback och Nya Tider på 5 procent, tillsammans med nederländska Joop.

Länderna som ingick i studien var: Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Spanien och Italien.

Fler avsnitt