Gå direkt till textinnehållet

Strutt: ”Uppdraget är kvalitetsjournalistik”

Lärarförbundet har med valet av contentbyrån Make Your Mark valt en byrå med tydlig journalistisk profil, anser Lärarförbundets kommunikationschef.

Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt vill svara på frågor per mejl när Journalisten ber om en intervju om outsourcingen av medlemstidningarna.

Ni väljer att lägga tidningarna på en byrå som är profilerad på content marketing. Det brukar beskrivas som motsatsen till journalistik. Din kommentar?
– Vi har valt ett bolag inom en av Sveriges största mediekoncerner, Aller media. Deras uppdrag blir att ge Lärarförbundets medlemmar kvalitetsjournalistik, med utgångspunkt från Lärarförbundets redaktionella program. Chefredaktör är fortsatt ansvarig utgivare och suverän att fatta alla publicistiska beslut. Ledande befattningshavare hos Make Your Mark är erfarna journalister med omfattande erfarenheter som chefredaktörer och ansvarig utgivare. Jag känner mig trygg att läsarna fortsatt får vass journalistik och med ännu vassare digital distribution, skriver Ida Strutt.

Varför valde ni inte en byrå med tydligare journalistisk profil, särskilt givet debatten som varit om tidningarnas oberoende och många medlemmars önskan om fortsatt fri journalistik?
– Lärarförbundet har valt en byrå med tydlig journalistisk profil. Vi hade tre viktiga kriterier vid val av byrå, utöver den självklara grundkompetensen i det journalistiska hantverket.

Annons Annons

–  Ett stort företag med trygg ekonomi som kan ta hand om den personal som följer med vid övergången. Tidigare erfarenhet av stora verksamhetsövergångar och gedigen HR-kompetens var viktigt för oss. Ett stort bolag vars intäkter inte står och faller med Lärarförbundet gör det också enklare att behålla rågången mellan redaktionens integritet och beställarens betalning av uppdraget.

– Ett företag som kan effektivisera produktionen och distributionen för att sänka kostnaderna för medlemstidningarna. Lärarförbundets medlemmar ska inte betala för avsevärt dyrare journalistisk produktion än andra gör.

– Ett företag med kompetens och erfarenhet att göra ett digitalt språng för produktionen och distributionen av Lärarförbundets journalistik. Vi vill att fler medlemmar, lärare och andra skolintresserade ska kunna ta del av den fantastiska journalistik som finns i Lärarförbundets tidningar. Då måste vi finnas i rätt format på de plattformar där läsarna finns.

Ligger det redaktionella programmet kvar, som utlovat?
– Ja.

Är tidningarna fortsatt fria att granska Lärarförbundet?
– Ja.

Processen har gått väldigt fort. Vad beror det på?
– Vi var angelägna om att ha en snabb process både för personalens skull och för produktionens.

Fler avsnitt
Fler videos