Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
11 mars, 2019
Krisen på Lärarförbundets tidningar Det blir contentbyrån Make Your Mark som tar över produktionen av Lärarförbundets sju medlemstidningar. De fackliga förhandlingarna avslutades i oenighet. UPPDATERAD
Journalisten har den gångna månaden rapporterat om Lärarförbundets beslut att outsourca de medlemstidningar man under förra året jobbade hårt för att integrera i kommunikationsavdelningen. Beskedet som kom den 18 februari var en överraskning för de anställda journalisterna, som vittnar om en djup förtroendeklyfta gentemot förbundsledningen.
Det första förhandlingstillfället om verksamhetsövergången hölls i vecka 9. Idag går contentbyrån Make Your Mark, sedan 2014 ägd av Aller Media, ut och berättar att man tagit hem jätteuppdraget. Samtliga av Lärarförbundet anställda journalister övergår till Make Your Mark och övergången sker redan i början av april, enligt pressmeddelandet.
De fackliga förhandlingarna avslutades i torsdags, i oenighet. Den förhandlande Unionenklubbens ordförande Kristina Hovlid säger till Journalisten att det enligt klubben fanns för många oklarheter om förutsättningarna för verksamhetsövergången.
– Det är en sedvanlig verksamhetsövergång, men det finns till exempel ingen garanti om att den nya arbetsgivaren driver vidare verksamheten med de journalister som är anställda idag, säger hon.
– Vi anser också att Lärarförbundets inflytande över tidningarna aldrig kan garanteras fullt ut med en ny ägare. Det hade varit bättre att lägga över verksamheten i vårt eget produktionsbolag.
Det redaktionella programmet ligger fast, konstaterar Kristina Hovlid, men tidningarnas karaktär kan naturligtvis komma att ändras med nya redaktionella chefer.
Exakt vilken byrå som skulle ta över produktionen har inte varit föremål för förhandling.
– Men vi vet att det är en stor erfaren ägare med kollektivavtal. Förhandlingarna har handlat om verksamhetsövergången som sådan och villkoren för den.
Processen har gått väldigt fort, hur ser klubben på det?
– Det har gått väldigt fort. Vi hade kunnat dra ut på det eftersom vi inte var eniga, men vi bedömde inte att vi skulle få gehör. Givet hur medlemmar på tidningarna har mått det senaste året såg vi ingen vinst i att dra ut på det.
Make Your Mark skriver om sig själv att den ”utmanar traditionell marknadsföring och information. Vi jobbar med content marketing som ett sätt att påverka attityder, bygga lojalitet och nå bästa möjliga effekt. Med hjälp av redaktionell kommunikation – i digitala medier och print – fördjupar, förtydligar och förstärker vi bilden av en organisation eller ett varumärke och leder målgruppen rätt.”
Journalisten söker företrädare för journalistklubben vid Lärarförbundet.
FOTO: Tor Johnsson
11 december, 2019 |
Sedan produktionen av Lärarnas tidning togs över av en contentbyrå har kvaliteten sjunkit drastiskt, menar kritiker. Den granskning som Journalisten har gjort visar att contentbyrån oftare lyfter upp Lärarförbundets egna kampanjer och undersökningar som nyheter på ettan.
FOTO: Tor Johnsson
9 april, 2019 |
Enikö Koch, tidigare journalist vid Lärarförbundets tidningsavdelning, har startat en Facebook-grupp som heter ”Tillbaka till fri lärarjournalistik” samt en blogg där hon skriver om journalistik och demokratifrågor.
5 april, 2019 |
OTW-medarbetaren Michael Jonsson värvas till contentbyrån Make your mark och blir ansvarig utgivare och chefredaktör för Lärarförbundets sju tidningar. Markus Thunberg blir digital chef för tidningarna. Samtidigt uppger Lärarförbundet att nio tidigare medarbetare på redaktionerna ansluter i ”olika former”.
2 kommentarer
FOTO: Tor Johnsson
27 mars, 2019 |
Redaktionerna på Lärarförbundet försvinner när 26 av 28 journalister sägs upp i samband med att tidningsproduktionen läggs ut på ett contentbolag den 1 april. Syftet har varit att minska kostnaderna – men Journalistens granskning visar att det blir ett dyrt sparpaket.
20 mars, 2019 |
Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt frågades ut under ett seminarium på Organisationspressens dag, arrangerad av Sveriges Tidskrifter.
FOTO: Make Your Mark
14 mars, 2019 |
Lärarförbundets kommunikationschef Ida Strutt står fast vid att alla som vill följer med till Make Your Mark. Men efter övergången avgör contentbyrån hur många medarbetare som behövs.
1 kommentar
Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2020 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 18 mars.
journalist, språkutbildare och författare, Stockholm, har avlidit vid 80 års ålder.
blir vice vd för Vetenskapsmedia.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Modern Psykologi.
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies